Tussen Alice Springs en Erldunda verliep de race relatief rustig. Het verschil met de concurrentie bleef beperkt tot 9 minuten op Brunel en 7 minuten op Innoptus.
Lange stint onder gunstige omstandigheden
De volgende stint besloeg maar liefst 5,5 uur. Waar dit in eerdere edities vanwege de weersomstandigheden niet met één coureur kon worden gereden, boden de lagere temperaturen en bewolking dit jaar gunstiger omstandigheden. De race vindt dit jaar twee maanden eerder plaats, wat het weerbeeld aanzienlijk verandert. Gedurende deze lange stint bleef de decision making unit (DMU), het voertuig waarin de raceleider meerijdt, continu in contact met de bestuurder om de situatie te monitoren.
Na vertrek uit de vorige controlepost reed het servicevoertuig enkele keren vooruit om technische checks uit te voeren terwijl de zonneauto bleef rijden. Er kwamen geen bijzonderheden aan het licht.
Solar Team Twente weer op de tweede plek
Een uur na vertrek richting Coober Pedy zag het team een racekonvooi in de berm staan: Innoptus was bezig met een wielwissel. Solar Team Twente kon hierdoor hun tweede positie herwinnen.
Racekonvooi
Tijdens de race rijdt elk team met een konvooi van ondersteunende voertuigen achter de zonneauto aan. Dit konvooi bestaat uit verschillende voertuigen met teamleden, zodat er altijd direct contact is met de coureur, wissels kunnen worden uitgevoerd en onderhoud snel kan plaatsvinden. In totaal bestaat het konvooi van Solar Team Twente uit tien voertuigen, inclusief de zonneauto RED Discover, alles om voorbereid te zijn op onverwachte situaties.
Stand na dag 3:
Brunel Solar Team
Solar Team Twente
Innoptus Solar Team
)