Solar Team Twente zit momenteel in de testfase voor de Bridgestone World Solar Challenge. Belangrijk is dat de onderdelen in The RED Engine perfect op elkaar aansluiten en samenwerken om een goed resultaat neer te kunnen zetten. Een belangrijk onderdeel in de zonneauto is het stuursysteem. Hiermee worden beide voorwielen gedraaid om de vereiste draaicirkel van 16 meter te kunnen halen. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit uit te voeren. Solar Team Twente heeft in samenwerking met WWINN het in 2011 ontwikkelde stuursysteem doorontwikkeld.

WWINN (World Wide Innovations) is een bedrijf, gespecialiseerd in innovatieve en op maat gemaakte oplossingen voor de productie van kleine, complex samengestelde componenten met hoge kwaliteit. De focus ligt vooral op elektronische, medische, automotive en high-tech industrieën.

WWINN logo

WWINN werkte in 2011 al aan de stuurinrichting van de 21Connect, voor deze editie van de World Solar Challenge is het ontwerp van de stuurinrichting geoptimaliseerd voor gebruik in The RED Engine. Ten opzichte van de 21Connect is er een verbeterslag gemaakt, wat zorgt dat het stuursysteem nog lichter is, zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid.

De stuurinrichting bestaat uit een push-pull kabelsysteem. De eerste versie werd getest tijdens de mock-up testfase in maart. Vervolgens werd bij de tweede iteratie overtollig materiaal verwijderd waardoor het gehele systeem nog lichter werd. Zo heeft de intensieve samenwerking tussen WWINN uit Almelo en Solar Team Twente wederom geleid tot een prachtig stuursysteem voor de zonneauto!

The RED Engine Stuursysteem WWINN