Headerfoto door Patrick Ooms

EN|NL

Het is vandaag weer wetenschapswoensdag! De dag waarop wij jullie een stukje wijzer maken over de technische aspecten van ons project. Vandaag verdiepen wij ons in de mock-up. Na maanden achter de tekentafel is het tijd om de theorie in praktijk te brengen. Alle mechanische en elektrische componenten worden met de mock-up getest, voordat deze in de zonneauto worden geplaatst. Mechanicus Evert legt uit hoe dit proces werkt.

‘Niet getest’ betekent ‘werkt niet’
Een uitspraak die vaak in de technische wereld te horen is: ‘Niet getest? Werkt niet.’ Er zit immers altijd een verschil tussen de theorie en de praktijk. De simulaties die op de computer zijn gemaakt moeten in praktijk worden gecontroleerd. Het controleren of het ontwerp na productie functioneert naar verwachting wordt verificatie genoemd. De verificatie van een ontwerp is ook bij het solarteam erg belangrijk, omdat betrouwbaarheid voorop staat bij een zelfgebouwde zonneauto die 3000 km moet afleggen.

Stap voor stap
De verificatie van de ontwerpen van onze systemen doen wij door de eerst geproduceerde onderdelen te testen met een mock-up. Een mock-up is een model van een ontwerp, op ware schaal gemaakt. Dit model is echter wel versimpeld ten opzichte van het uiteindelijke ontwerp. De mock-up bestaat uit twee grote stappen. De eerste is het testen van de mechanische componenten, de tweede het testen van de elektrische componenten. Voor het testen van de mechanische componenten, worden in eerste instantie elektrische componenten van vorige zonneauto’s gebruikt.
Een aluminium frame, gemaakt door Lastechniek Oost, vormt de basis van deze mock-up. Dit frame wordt voorzien van wielen, een remsysteem en een stuursysteem. Zoals reeds genoemd, wordt de auto daarna voorzien van elektrische componenten van vorige zonneauto’s. Vanaf dat moment is de mock-up rijklaar, maar het rijden met een niet geteste auto is gevaarlijk. Daarom wordt er stap voor stap getest, om de betrouwbaarheid van de systemen individueel te bepalen.

Cattle grid

Testen volgens plan
Aan de hand van een goed uitgewerkt plan worden de testen met de mock-up uitgevoerd. De eerste stap van dit testplan is het testen van de remmen. Om op hogere snelheden te kunnen testen, is het belangrijk om te weten dat je binnen afzienbare tijd tot stilstand kan komen. Daarnaast moet de auto gedurende de race een aantal veeroosters over. Dit is dan ook een andere grote stap in het testplan van de mechanische componenten. Om te testen of de auto veilig over zo’n rooster kan rijden, is er een testopstelling gemaakt. De opstelling staat hiernaast weergegeven. Zodra de mechanische componenten zijn goedgekeurd, worden de oude elektrische componenten vervangen door nieuwe componenten. Het enige elektrische onderdeel dat niet op de mock-up getest wordt, is het zonnepaneel. Deze wordt statisch getest in de zon op een testopstelling als de bovenbody al af is. Deze componenten worden eerst individueel getest. Als alle componenten zijn goedgekeurd, wordt het geheel getest. Hier wordt een flink aantal kilometers mee gereden, om het geheel zo betrouwbaar mogelijk te krijgen.

Wetenschapswoensdag in het kort

  • Om de simulaties die op de computer zijn uitgevoerd in praktijk te controleren, worden testen met een mock-up uitgevoerd.
  • Een mock-up is een versimpeld model van de zonneauto, waarmee alle mechanische en elektrische componenten worden getest
  • Aan de hand van een duidelijk testplan wordt stap voor stap getest of de onderdelen naar behoren werken en veilig zijn
  • Veiligheid en betrouwbaarheid zijn kernbegrippen voor deze testen