NL | EN


Het is vandaag weer wetenschapswoensdag! De dag waarop wij jullie een stukje wijzer maken over de technische aspecten van ons project. En hoe wij met onze innovatieve systemen de uitdaging aangaan met de toekomst van stedelijke mobiliteit! Deze week: We racen op volle snelheid door de outback van Australië, maar hoe breng je zo’n snelle en lichte auto weer tot stilstand? Mechanicus Gerben vertelt!

Op de rem!

Het remsysteem in de gemiddelde auto is in de basis een zeer eenvoudig systeem. Nagenoeg alle moderne auto’s zijn voorzien van schijfremmen. Dit houdt in dat achter het wiel een metalen schijf gemonteerd is, welke meedraait met het wiel. Door deze schijf te vertragen, wordt de auto afgeremd totdat deze uiteindelijk stil komt te staan. Maar hoe werkt dit precies?

Vloeistoffen om te remmen?

Het werkingsprincipe van een schijfrem is dat door het aandrukken van remblokken tegen een remschijf, wrijving ontstaat. De schijf en wat daaraan verbonden is, wordt hierdoor afgeremd. Ons remsysteem is een hydraulisch systeem. Dit wil zeggen dat het systeem gebruik maakt van een vloeistof. Een hydraulische schijfrem berust op het principe dat de meeste vloeistoffen een zeer lage compressibiliteit hebben. Lucht is wel te comprimeren, daarom is het ook gevaarlijk als er lucht in de hydraulische leiding van een schijfrem zit.

Een vloeistof is niet samen te persen, waardoor het goed gebruikt kan worden om dingen te verplaatsen. Dit is wat er gebeurt in het remsysteem van een auto. Bij een hydraulische schijfrem wordt druk via een vloeistof doorgegeven aan de remklauw. Daarin wordt onder invloed van deze druk een of meerdere zuigers tegen de remschijf aan gedrukt. Vaak gebeurt dit van twee kanten tegelijk waardoor de remschijf ingeklemd wordt.

Breaking down het remsysteem!

Een versimpeld remsysteem bestaat uit een aantal componenten. Wanneer je de volgorde aanhoudt van de bestuurder tot aan het wiel zijn er; het rempedaal, de remcilinder, de remklauw, de remblokken en de remschijf. Op het moment dat het rempedaal wordt ingedrukt, wordt hiermee een zuiger in de remcilinder bewogen. Deze zuiger duwt tegen de vloeistof in het remsysteem aan. De vloeistof verplaatst dan via leidingen van de remcilinder naar de remklauw, die over de remschijf is gemonteerd. De remklauw zit aan de auto vast en draait dus niet mee met het wiel. In de remklauw zitten wederom zuigers, maar dit keer duwen ze tegen de remblokken aan. De remblokken bevatten frictiemateriaal. Dit materiaal heeft veel wrijving met de remschijf. De vloeistof die door middel van het rempedaal verplaatst is, duwt nu tegen de zuigers in de remklauw. Deze zuigers duwen dan weer de remblokken tegen de remschijf. De remklauw en dus de remblokken staan stil en de remschijf draait, dus zal de remschijf ook tot stilstand komen. De beweging van de remschijf wordt dan omgezet in warmte door de wrijving. Aangezien de remschijf meedraait met het wiel, zal het wiel ook tot stilstand komen waardoor de zonneauto stil komt te staan! Maar geen zorgen dit doen we pas als we over de finish in Adelaide zijn!

Wetenschapswoensdag recap:

  • Door een metalen schijf, die achter het wiel van de auto gemonteerd is, af te remmen kan een auto tot stilstand worden gebracht.
  • Ons remsysteem is hydraulisch, dit houdt in dat wij vloeistoffen gebruiken in het remsysteem.
  • Er zitten heel veel componenten in een remsysteem; het rempedaal, de remcilinders, de remklauw, zuigers, de remblokken en de remschijf! Alleen als deze onderdelen goed samenwerken kunnen ze de auto tot stilstand brengen!

Ben jij benieuwd hoe het de teamleden vergaat en welk technische aspect de volgende keer belicht wordt? Dat kan! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Red News, en volg ons op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.

Sta jij ook achter het ontwikkelen van nieuwe technologieën én wil je een steentje bijdragen aan de auto van morgen? Dat kan alleen nog deze maand! Ga naar www.solarteam.nl/adoptacell en adopteer een zonnecel!