Na maanden achter de tekentafel is het tijd om de theorie in praktijk te brengen. Zijn alle berekeningen correct uitgevoerd? Voldoet de auto aan de strenge eisen? “We nemen in de mock-up fase alle elektronica en mechanische onderdelen onder de loep, om onze berekeningen te verifiëren, onze onderdelen te testen en vervolgens te perfectioneren” legt Technisch Manager Lars Klein uit.

Team 2017 is inmiddels een aantal maanden aan de slag, het team is klaar om de volgende fase in te gaan: de Mock-up fase. Elektronica en mechanische onderdelen worden geproduceerd en getest in een mock-up. De mock-up is een aluminium prototype van de zonneauto waarmee we in Australië gaan racen. Echter zal de zonneauto bestaan uit carbon.

De mock-up is een open constructie waarin alleen de krachtdragende ribben aanwezig zijn. Alle interfaces (montage plekken) op het frame zullen gelijk zijn aan de zonneauto. Dit geeft een realistisch beeld van de werking van de verschillende onderdelen in de praktijk. De shell zal nog niet aanwezig zijn. Deze wordt namelijk maar één keer geproduceerd. Het productieproces van het carbon en het zonnepaneel zijn namelijk te tijdrovend om een proefversie van te maken en het is te risicovol om met de shell te gaan testen. Daarom is er gekozen voor een frame, die overeenkomt met de gewichtsverdeling zoals die ook in de auto met shell zal zijn.

Onderdelen onder de loep

De mock-up wordt vervolgens uitvoerig getest. Dit is belangrijk om de simulaties die op de computer gemaakt zijn te controleren in de praktijk. Bij vooral de mechanische systemen wordt gekeken of de elementen sterk genoeg zijn en op het juiste punt belast, of dat een onderdeel juist te sterk is. Wanneer een onderdeel te sterk is, betekent dat er een efficiëntere bewerking mogelijk is. Voorbeelden van mechanische systemen zijn de voor- en achterwielophanging, het stuursysteem en het remsysteem. Bij de elektronische circuits wordt gekeken of deze goed werken en goed samenwerken. De elektronische circuits bestaan onder andere uit de ‘battery managing system’, de kabelboom en het stuur. Aan het stuur zitten de cruisecontrole en de portofoon verbonden die essentieel zijn voor het overbrengen van informatie van de coureur naar de DMU en andersom, ook wel Decision Making Unit, die achter de auto aanrijdt. Tijdens de mock-up fase is het gebruikelijk dat sommige delen van elektronica nog in ontwikkeling zijn. Ter vervanging worden tijdelijk onderdelen van 2015 gebruikt. Wanneer de nieuwe onderdelen klaar zijn, worden deze op hun beurt in de mock-up getest.

Na een aantal weken van testen begint de nabewerking en worden de tekeningen waar nodig bijgewerkt. Onderdelen worden groter, kleiner, lichter of verstevigd. Daarna worden ze opnieuw geproduceerd. De onderdelen die in de mock-up zijn gebruikt worden niet afgeschreven, maar vaak als reserveonderdelen gebruikt.

Tests

Lars vertelt over de verschillende testen: “Zoals gezegd wordt er uitvoerig getest. Er worden verschillende testen uitgevoerd, waaronder een duurtest en een test om te kijken of er zonder een probleem over een veerooster heen gereden kan worden. Ook wordt er gekeken hoe de auto op bepaalde acties reageert, zoals de vraag of er in één keer de maximale stuuruitslag gehaald kan worden zonder problemen (tot welke snelheid het stuur plots omgegooid kan worden). In 2015 was dit nodig toen er opeens uitgeweken moest worden voor een kangaroe die onverwachts voor de auto sprong. Er worden in de testweken ook zo veel mogelijk kilometers afgelegd om de levensduur van de elementen te testen.

De temperaturen van de winter in Nederland tijdens het testen zijn natuurlijk niet te vergelijken met de hitte in Australië. Daarom zal er wel even gestrooid moeten worden, om niet net als in 2013 spinnend over het testparcours te gaan. Een interessante periode dus.”