Maandag

maandag

Tekeningen maken: Nu het ontwerp van de mechanische systemen voor de Mock-up-fase vastligt, is het zaak om de tekeningen voor het verspanen af te hebben. Deze tekeningen laten de bedrijven, die de onderdelen voor ons gaan maken, weten wat ze precies moeten maken en binnen welke marge. Je ontwerpt natuurlijk een ideaal onderdeel, maar in het echt is dat lastig te verwezenlijken zonder er maanden over te doen. Daarom is het belangrijk aan te geven binnen welke marge een onderdeel voldoet aan de eisen.

Dinsdag

dinsdag

Destructief onderzoek: Naast veel achter de computer zitten voor het ontwerp, is het soms ook nodig om een iets praktischere aanpak te hanteren. Zo moest in dit geval een bestaand systeem onderzocht worden naar de precieze afmetingen van een bepaald onderdeel. Om bij dit onderdeel te komen, moest eerst een busje uitgeboord worden. Zo hebben we ons ontwerp hierop kunnen afstemmen en hebben we dit systeem af kunnen maken. Dit doen we ook als we bijvoorbeeld even snel iets in het echt willen testen. Zo is eerder deze maand de ruimte van de coureur nagebouwd om te testen of de coureur nog wel paste.

Woensdag

woensdag

Begeleidingsavond: Het huidige team bestaat uit 20 teamleden, maar in werkelijkheid staat daar een grotere groep van oud-teamleden achter. Wekelijks hebben we met hen een bijeenkomst waar de voortgang wordt besproken. Niet alleen toetsen ze onze ideeën, ze geven ook tips om niet tegen dezelfde problemen aan te lopen. Elke editie een nieuwe auto ontwerpen is nodig voor de winst, maar het is nog belangrijker om voort te bouwen op de kennis van vorige edities.

Donderdag

donderdag

Teleconferentie met IMS: Met een aantal partners hebben we als technisch team tijdens de ontwerpfase nauw contact. Om niet elke keer op en neer te hoeven rijden en daarmee kostbare tijd te verliezen, is het soms handiger om via internet een vergadering te houden. De meeste zaken kunnen net zo goed via internet gezegd worden als face-to-face. Het is echter niet gewenst om al het contact zo te doen, daarom hebben Menno (Structureel Ontwerp) en ik volgende week weer een fysieke afspraak met IMS.

Vrijdag

20161209_143735

Afspraak bij IBS Rotterdam: Deze dag zijn Menno (Externe Betrekkingen) en ik langs gegaan bij IBS Rotterdam. Zij leveren een groot deel van de lagers die wij gebruiken in bijvoorbeeld de voor- en achterwielophanging. Na een heerlijke lunch hebben we een presentatie gegeven over het huidige ontwerp en waar wij hun lagers wilden gebruiken. Naast dat we hier advies over hebben gekregen, hebben we ook nog wat over algemene lagertechniek gehoord en het magazijn bekeken. Na een middag goed besteed, was het tijd om de 2 uur durende reis naar Enschede weer te maken. Al met al een zeer geslaagde dag!