Maandag
Mock-up. De mock-up fase is begonnen. Als data acquisist ben ik elke dag op het vliegveld om te testen met de mock-up auto. Voor mij is dit de eerste dag, maar de bedrijfstelling is gisteren al begonnen. Ik heb de volgauto ingericht met stroom voor de laptops en een connectiesysteem naar de mock-up. De zonneauto kan bestuurt en bekeken worden via een wifi connectie. Data acquisitie houdt zich vooral bezig met het opslaan en analyseren van data die via dit systeem verzameld wordt.

Dinsdag
Meten is weten. Mechanica en structureel willen weten welke krachten er op de auto komen. Joost Jansma van 3T heeft voor mij een systeem ontwikkeld om krachten in de wielophanging te kunnen meten. Het aansluiten bracht echter een hoop meer werk mee dan voorzien was. Ik was dan ook tot laat nog bezig op het vliegveld en heb geleerd dat het daar aardig donker wordt.

 

Woensdag
Loggers. Het meetsysteem werkte goed! Via de datalogger van 3T in combinatie met een Xsens, die acceleratie en rotatie meet, weet ik precies wat er mechanisch gezien gebeurd met de auto. Eén nadeel: het regende. Het in de gaten houden van de auto werd overgenomen door een ander teamlid, zodat ik mij compleet kon focussen op het zo snel mogelijk aansturen van de loggers. Zo werd alles een stuk minder nat, want regen is natuurlijk niet goed voor electronica.

 

 

Donderdag
Testen, testen en nog
meer testen!
De dag begon weer vroeg met testen. Er werd gekeken of de auto goed kan sturen en remmen zonder te slippen. Het regende en dat was wat vervelend, maar alles gaat nog goed. Later op de dag was er helaas storm. Dit maakte voor de mockup weinig uit, maar met sterke wind tegen kon de auto een stuk minder hard en met zijwind waren alle tests niet meer representatief. Er werd besloten vroeg te stoppen zodat iedereen wat kon uitrusten.

Vrijdag
Vergaderingen. Deze dag was eigenlijk best saai. De productiefase staat op het punt te beginnen en er stonden een hoop vergaderingen gepland. ’s Ochtends technisch team vergadering en ’s middags vergaderen met het hele team. Dit liet voor mij drie uur over in de werkplaats, die ik heb besteed aan het beter waterdicht maken van het meetsysteem. Al met al een succesvolle week, hoewel ik maar een klein deel heb kunnen vertellen van data acquisitie. Ik hoop binnenkort meer te kunnen laten zien van mijn grootste taak: de zonneauto interface op afstand voor tijdens de race!