Ook tijdens de tweede racedag had Solar Team Twente de vaart er goed in zitten. Iets na de derde controlestop Tennant Creek haalden de Tukkers het Brunel Solar Team uit Delft al in. Grote bosbranden maakten het vervolgens lastig om ook in te lopen op de Belgen.

Snelle start
Nadat het team gister vijf kilometer voor Team Sonnenwagen Aachen was gestopt, wist het dat het vaart moest houden. De Duitse spionnen lagen namelijk al vroeg in de ochtend rondom het Twentse kamp op de loer en wilden zich nog niet verloren geven. Toen om acht uur exact vertrokken werd, lag het tempo dan ook hoog. En dat resulteerde al snel in uitloop op de concurrenten uit Duitsland.

Delft gepasseerd
Vooraf was het doel om in te lopen op de voorliggende concurrenten uit Leuven en Delft en dat is in het geval van de landgenoten gelukt! Na twee uur rijden op een hoog tempo, kwam RED X steeds dichter bij Nuna 12, de zonnewagen uit Delft. Sterker nog, de zwaailichten van het Delftse racekonvooi werden steeds beter zichtbaar in het heuvelachtige landschap van de Australische outback. Ondanks dat de studenten van de TU Delft bij derde controlstop Tennant Creek nog twee minuten voorlagen, haalden de Tukkers ze kort daarna al in.

Bosbranden
Met Delft achter zich reed RED X nog enkele uren door een zonnige outback. Bij de volgende controlstop Barrow Creek was het gat tussen de Nederlandse teams opgelopen naar acht minuten. Terwijl de zonnewagens nog in de zon stonden te laden, trok de lucht in het zuiden langzaam dicht. De oorzaak werd na twintig minuten rijden steeds duidelijker: Opnieuw werd het team in de middag geconfronteerd met een grote bosbrand.

Het resulteerde in een totale verduistering van de lucht over een afstand van meer dan honderd kilometer. Dit vormde een ongunstige situatie voor de race. “Op een gegeven moment waren de schaduwen op de weg niet meer zichtbaar. Op dat moment weet je dat de zonne-inkomsten nihil zullen zijn”, vertelt Mark Boulogne, racestrateeg van Solar Team Twente.

Veiligheid voor alles
“Dat heeft uiteraard impact op de racestrategie. Maar hoeveel impact is vooraf lastig te voorspellen. Daarnaast is het niet verantwoord om op volle snelheid door te rijden wanneer de vlammen zo dicht bij de weg komen. Veiligheid gaat bij ons boven alles!”

Nadat de lucht langzamerhand opklaarde, zette het team de race om de eerste plaats in rap tempo voort. Om vijf uur ‘s middags kwamen de studenten aan bij de tweede nachtstop iets voor Alice Springs.

Jacht op de Belgen
Morgen vervolgt het team de jacht op de Belgen. Het Innoptus Solar Team uit Leuven reed vandaag stevig aan kop en bleek een taaie tegenstander. De Belgen lieten in tegenstelling tot Delft, namelijk niet op zich inlopen en rijden op zeventig kilometer voor de Tukkers. Daarom staat Solar Team Twente morgen voor een grote uitdaging.

Déja Vu
De taaiheid van de Belgen is niet de enige uitdaging. Morgen staat ook de stint tussen Glendambo en Cooper Pedy op de planning. Het kan daar behoorlijk ‘spoken’. Ook morgen verwacht het team daar harde windvlagen. “De ervaring uit 2019 leert helaas dat niet alle zonneauto’s daar mee om kunnen gaan, dus morgen zal RED X zich dubbel moeten bewijzen”, stelt Daan van Haren, Marketing en Communicatie Manager van Solar Team Twente.