De derde racedag van de Bridgestone World Solar Challenge verliep uitstekend voor Solar Team Twente. De studenten van Universiteit Twente en Saxion Hogeschool liepen verder in op Vlaamse koploper Innoptus Solar Team en vergrootte het gat met de concurrenten uit Delft aanzienlijk. Bovendien presteerde REDX optimaal door de zeer gunstige weersomstandigheden voor de Tukkers.

Hectiek rondom Alice Springs
Drie kwartier na vertrek bereikte Solar Team Twente de eerste controlstop in het drukke Alice Springs. De Twentse studenten wisten dat ze ongeveer vijftig minuten achter het Belgische team Innoptus reden. Zij kwamen hier gisteravond al aan en overnachtte er ook. Door de drukte in het centraal gelegen stadje moest er alert gereageerd worden op het verkeer rondom de tussenstop. Mede door rode stoplichten en de ochtenddrukte op voorrangswegen moest het team meermaals stoppen.

Na de hectiek in Alice Springs kwam de volgende uitdaging in zicht; de beruchte, enige afslag op de route.

“Als je hier verkeerd rijdt, verlies je onmeunig veel tijd”, vertelt escortchauffeur Job Hofste. Gelukkig was Hofste alert en hield hij het Twentse konvooi op de juiste koers.

Fotograaf: Bram Kloos

Gunstige weersomstandigheden
De zon brak ’s ochtends moeizaam door omliggende bosbranden, maar vanaf elf uur reed het team in de volle zon. Daardoor kreeg RED X meer zonne-inkomsten dan eerdere dagen en kon het tempo opvoeren. Ook nam de energiecapaciteit van de auto aanzienlijk toe.

Deze extra energie kon het team RED X goed gebruiken. Na Alice Springs kregen de Tukkers flinke tegenwind die met behoorlijke vlagen tegen de auto aansloeg. Ondanks dat alles bleef RED X stabiel op de weg liggen. “In het design van de wagen hebben we veel tijd besteed aan de stabiliteit bij zijwinden. Door ons design voelt de coureur de auto goed aan”, aldus coureur en aerodynamicus Bart Mol.

De volgende controlestop die volgde was die in Erldunda. Hier zag Solar Team Twente dat ze waren ingelopen op de Belgen. Nét na de halfurige stop van Innoptus kwamen de Tukkers aan. Het gat met Delft daarentegen was juist groter.

Fotograaf: Bram Kloos

 

Langste stint
Vervolgens wachtte het team de zwaarste stint van de challenge. Van Erldunda naar het beruchte Coober Pedy dat bijna vijfhonderd kilometer verder ligt. Het vlakke landschap zorgt hier regelmatig voor verraderlijke windvlagen en dit is tevens de stint waar het avontuur voor de Tukkers in 2019 op verschrikkelijke wijze ten einde kwam.

Om te voorkomen dat de coureurs te lang achter het stuur zitten en de veiligheid te bevorderen, verplichtte de organisatie de teams een coureurswissel te houden. Deze rondde Solar Team Twente succesvol af rond 15:45 uur. Daarna kon het team de jacht op de Belgen snel vervolgen.

Want ondertussen liep het team behoorlijk in op de Belgen en liet het Delft steeds verder en verder achter zich. Rond klokslag 16:00 uur was het verschil nog maar zo’n 35 kilometer met de Vlaamse koploper terwijl de studenten uit Delft 80 kilometer achter het Twentse konvooi reden.

Fotograaf: Cas van Laar

Vierdaagse finish?
Morgen kan het Twentse konvooi wel eens heel dicht bij de finish in Adelaide komen. De studenten moeten dus nóg verder het achterste van de tong laten zien om de Belgen van de eerste plaats te verstoten. “Morgen zien we hoe de kaarten geschud zijn. Tot op heden kunnen we daar namelijk – op speculaties na – nog weinig over zeggen. Dat maakt het tot nu toe zo’n spannende race!”, aldus … .