De studenten van Solar Team Twente hebben woensdagmiddag een grote mijlpaal gepasseerd in het behalen van het wereldkampioenschap zonneracen. Het team ontving het toegangsticket voor de kwalificatie na het passeren van de statische scrutineering. Dit betekent dat de auto op technisch gebied is goedgekeurd volgens alle veiligheidseisen en reglementen. Een belangrijk moment voor de jonge ingenieurs die hun nieuwste innovaties komende zondag dus definitief zullen zien schitteren op de openbare weg.

Fotograaf: Bram Kloos

Dinsdagochtend begon het keuringsevenement waarbij alle zonneauto’s op elf verschillende aspecten onderzocht worden. Waar het Twentse team op zeven aspecten in één keer slaagde, werd bij de resterende punten om kleine aanpassingen gevraagd. Nadat het team deze aanpassingen dinsdagavond had gemaakt konden de studenten woensdagmiddag al snel de laatste groene stickers opplakken.

 

Dat de auto soepel door de keuring zou komen was niet vanzelfsprekend. Het team kreeg na aankomst in Australië te maken met verschillende tegenslagen. Zo reed het team schade aan de auto waardoor het in tijdnood kwam en moesten de studenten hun belangrijkste testdag vervroegd beëindigen doordat een bosbrand de weg blokkeerde. Toch heeft het team nu de technische examinering doorstaan en dat biedt vertrouwen in de aankomende race.

“Dat we hier vandaag zonder enige grote aanpassingen de auto goedgekeurd zien worden, is vooral te danken aan het doorzettingsvermogen van ons team. De laatste weken heeft dit team laten zien hoe je je ruggengraat toont wanneer tijd spontaan een serieuze limiterende factor wordt.” vertelt teammanager Tim Woertman trots.

Fotograaf: Bram Kloos

Baanbrekende batterijtechnologie

Het meest spannende onderdeel van de scrutineering voor het team was de keuring van de nieuwe batterij. Solar Team Twente heeft dit jaar gekozen voor een baanbrekende batterijtechniek, waarvan het team verwacht dat het veel tijdwinst zal opleveren tijdens de challenge. Deze zogeheten Silicon Anode accucellen kunnen aanzienlijk meer energie opslaan dan de conventionele accucellen die het team voorheen gebruikte. Voor het team was de goedkeuring van dit accupakket dus essentieel voor een positief vooruitzicht op de aankomende race.

 

De keuring van dit accupakket was extra spannend voor het team omdat de studenten terugkijken op een complex en hectisch ontwikkeltraject. Het team kwam de nieuwe accucellen relatief laat op het spoor. Hierdoor moest het team met z’n allen hard aan het werk om het batterijpakket af te krijgen voor het begin van de scrutineering. De nieuwe accucellen werden zelfs rechtstreeks uit Amerika naar Australië verscheept en twee teamleden vertrokken al vroeg in september naar Australië om ter plekke het accupakket in elkaar te zetten. Na een ernstig vertraagde levering van de accucellen en de genoemde tegenslagen in de voorbereiding van het team in Australië, kwam het team alsnog in tijdnood om het pakket op tijd af te krijgen.

Fotograaf: Bram Kloos

Inmiddels kan het team met trots terugkijken op het ontwikkelen van de nieuwe accu. Niet alleen het batterijpakket zelf kon op complimenten van de organisatie rekenen, ook het ingenieuze, actieve luchtkoelingssysteem dat werd geïnspireerd op turbo-installaties in verbrandingsmotoren werd grondig onderzocht en goedgekeurd. Het nieuwe batterijpakket staat garant voor een significante toename in capaciteit en een afname in gewicht. Het team verwacht dat deze baanbrekende batterijtechniek een belangrijke rol zal spelen in de gooi naar het felbegeerde wereldkampioenschap en hiermee de wereldwijde industrie gaat inspireren.