We kunnen met trots zeggen Europees kampioen te zijn! We hebben namelijk de European Solar Challenge gewonnen. Niet alleen versloegen we 11 andere zonneauto’s, maar ook de meest zuinige auto op de markt: Tesla model S! En daarbij werden we ook nog eens de winnaar van de iESC!

IMG_6267Foto: Patrick Ooms©

Zaterdagnacht was voor velen een gebroken nacht. Technici wisten hun slaap te pakken onder de trap achter de pitbox, waar anderen voor 2 uurtjes slaap terug gingen naar de camping. Lang stond Red One in de top 5 met de Tesla’s boven zich en twee auto’s van het Duitse Bochum team. Rond middernacht waren de meeste auto’s aan het laden. Door de juiste snelheid te rijden, die door de mannen van strategie werd bepaald, en zo min mogelijk te remmen op het circuit kon Red One het laden een uur uit stellen. De inhaalslag die toen gemaakt kon worden maakte dat we bovenaan kwamen te staan. Weliswaar met 1 rondje voorsprong op de Tesla, maar het begin was gemaakt. Strategie bepaalde het laden niet de geplande anderhalf uur te gebruiken, maar dit in te korten en alleen het verplichte uur te laden, waar andere teams meer tijd nodig hadden. Dit werd bepaald aan de hand van de efficiëntie en zuinigheid van de laps die tot dusver gereden waren.

De stijgende lijn die was ingezet kon gedurende de rest van de nacht worden voortgezet, waardoor ook de tweede keer laden beperkt kon worden tot een uur. Wat de nacht vooral spannend maakte waren de technici die in shifts aan het slapen waren waardoor problemen aan de auto met een kleiner team opgelost moesten worden.

IMG_5569 Foto: Patrick Ooms©

Terwijl de zon opkwam en langzaam weer het hele team compleet werd , werd ook duidelijk dat de winst voor ons steeds dichterbij kwam, daarmee groeide niet alleen het vertrouwen maar ook het fanatisme en enthousiasme. Niemand durfde dit nog echt hardop te zeggen, maar je kon aan de gespannen gezichten zien dat het in iedereen zijn hoofd omging. Ondanks het weinige slapen werd iedereen op en top scherp om de voorsprong te behouden en uit te breiden.  Dit lukte en met de zon die zich ook van haar beste kant liet zien, kon er maximaal gebruik worden gemaakt van het zonnepaneel .

Tegen een half uur voor het einde van de race, bijna 278 rondjes later en meer dan 1000 kilometer verder, durfde iedereen stiekem te geloven dat we toch echt eerste zouden kunnen worden. Dat terwijl we met de gedachte waren gekomen om vooral te leren, omdat Red One nou eenmaal niet is gemaakt op scherpe bochten en onregelmatige snelheden. Het was dan ook een prachtig moment wanneer er werd g
evlagd en Red One haar winnende rondje reed. Iedereen was trots op de auto, maar vooral op elkaar als team.

We kunnen zeggen dat we de winst niet aan zagen komen maar daarmee wel alles op alles gezet hebben om toch de winst binnen te slepen. Daarnaast is de winst ook te danken aan de hulp van alle oud team genoten die voor ons klaarstonden, 24 uur lang. Daarbij bleek Red One zeker tegen een stootje te kunnen. Team 2015 heeft ons een geweldige auto meegegeven en ons optimaal bijgestaan. Dus Europees kampioen zijn we  geworden met editie 2017, maar ook zeker met 2015! Bedankt!