Foto door Jerome Wassenaar

EN | NL

Solar Team Twente is een inzamelingsactie gestart voor hun nieuwe zonneauto, waarmee in oktober in Marokko een race gereden wordt tegen Europese topteams. Het studententeam hoopt met de Power Our Panel-actie €12.500 op te halen voor de ontwikkeling en verbetering van het zonnepaneel van de innovatieve auto uit Twente.

Solar Team Twente vraagt het publiek om hulp voor de ontwikkeling van hun nieuwe zonneauto door middel van een crowdfunding. Het doel van het studententeam is om de meest efficiënte zonneauto ter wereld te bouwen, welke normaal gesproken op de proef wordt gesteld in een 3000 kilometer-lange race door Australië. De negentien studenten van Saxion Hogeschool en Universiteit Twente zetten anderhalf jaar hun studie opzij om zich volledig in te zetten op hun droom: het winnen van het WK in Australië. Dit jaar werd deze tweejaarlijkse Bridgestone World Solar Challenge helaas afgelast, dus er leek grotendeels een streep door de droom van de studenten te gaan. Desondanks zat het team niet bij de pakken neer en initieerde de studenten met andere teams een alternatieve race in Marokko, welke in oktober plaatsvindt.

Nieuwe technologie

Studententeams als Solar Team Twente staan bekend om hun innovatieve karakter. Veel toegepaste technologieën vinden later hun weg naar de markt, waar spin-off Lightyear een perfect voorbeeld van is. Colin van Laar, teamleider van Solar Team Twente: “Om de grenzen van technologie op te zoeken gebruiken wij hoogwaardige technologie die nog niet of nauwelijks op de markt beschikbaar is. Deze nieuwe technologie is vaak erg prijzig. Om de beste zonneauto te bouwen is de beste technologie nodig.” De studenten hopen in oktober in Marokko met de beste auto aan de start van de race te staan.

Gallium-arsenide zonnecellen van RED E – Foto door Jerome Wassenaar

De vorige zonneauto uit Twente, RED E, beschikte over unieke gallium-arsenide zonnecellen. Deze zonnecellen worden alleen gebruikt in de ruimtevaart wegens de hoge efficiëntie, maar deze cellen zijn ook erg prijzig. Met RED E had het team vertrouwen in de winst op het wereldkampioenschap in 2019. Desalniettemin eindigde de race in Australië voor het Twentse team op de voorlaatste dag op een dramatische wijze. Door een stevige windvlaag verloor de coureur de controle over het stuur, waardoor de toen grote voorsprong op de andere teams verloren ging. Het team was ervan overtuigd dat zij met de beste auto van het speelveld aan de start van de race stonden. Dit jaar hoopt het team met de lessen die zijn geleerd en de technische verbeteringen de winst wél naar Twente te halen.

Driewieler

In maart heeft het team de eerste tekeningen van de nieuwe zonneauto ‘RED Horizon’ prijsgegeven. De auto uit Twente krijgt voor het eerst de vorm van een scherpe pijl. Opvallend is ook het aantal wielen: slechts drie. “Een driewielig concept zorgt over het algemeen voor minder aerodynamische weerstand dan een vierwielig concept,” aldus ingenieur Caterina Solombrino. “Ook het pijlvormige concept biedt een hogere stabiliteit bij het gebruik van een driewielig ontwerp”.

2D-ontwerp van nieuwe zonneauto RED Horizon – Foto door Andreas Kajim

In juli presenteert het team de nieuwe auto. Voor de studenten is dit een grote mijlpaal dat altijd groots gevierd wordt, maar wegens het coronavirus moet de opzet van de presentatie op de schop. “Het wordt een bijzondere en vooral unieke onthulling,” zegt Camiel Lemmens van het marketing & communicatieteam vol trots. Veel wil het team echter nog niet kwijt over de onthulling. “We hopen voor een digitaal spektakel te zorgen.”