Foto door Marijn Kalter

EN | NL

Een delegatie van teamleden van Solar Team Twente is afgelopen week op verkenningstocht gegaan aan de rand van de Sahara in Marokko. Door al vroeg de karakteristieken van de route en de omgeving te onderzoeken kan het team over 4 maanden beslagen ten ijs aan de start van hun race verschijnen. Judith Tel (strategie) en Oebele Lijzenga (data-acquisitie) delen de bevindingen die het team naar de overwinning moeten helpen tijdens hun race in het Noord-Afrikaanse land. Tel: “van deze verkenningstocht hebben we erg veel geleerd. Dit gaat ons ongetwijfeld helpen in de voorbereidingen voor de race.”

Wat hebben jullie precies gedaan in Marokko?

Tel: “Kort gezegd hebben we de route van de race, zoals deze voor nu bekend is, volledig doorgereden. Tijdens het rijden hebben we dan onderzoek gedaan naar verschillende zaken, zoals het hoogteprofiel van de route, de kwaliteit van het wegdek, maar bijvoorbeeld ook het bereik op onze mobiele telefoons.”

En jij was daar met twee anderen?

Tel: “Klopt. Naast mij zijn mijn collega Oebele Lijzenga en oud-teamlid Marijn Kalter ook meegegaan.”

Waarom hebben jullie een oud-teamlid meegenomen?

Tel: “Marijn heeft ervaring met racen in Australië, hij heeft daar namelijk in 2019 meegedaan aan de World Solar Challenge. Hij kan dus zijn ervaring laten spreken en precies aangeven op welke manieren de race in Marokko anders zal zijn dan de race in Australë.”

En wat hebben jullie vooral van hem meegekregen?

Tel: “Dat we een stuk flexibeler moeten gaan zijn in onze aanpak. Door de eigenschappen van de route zal de race een stukje onvoorspelbaarder worden. Dat betekent dat we op alle mogelijke situaties voorbereid moeten zijn en dus moeten we flexibel kunnen zijn en snel van strategie kunnen wisselen.”

Lijzenga: “Daarnaast moeten we waarschijnlijk ook wat gaan aanpassen aan het racekonvooi. Om de zonneauto te ondersteunen rijden er altijd konvooiauto’s voor en achter. Op bochtige, krappe bergweggetjes kan dat nog wel eens voor uitdagingen zorgen.”

Voor aanvang van iedere race maakt Solar Team Twente een soortgelijke verkenningstocht, een zogeheten ‘trip-up’. Hierbij is het zaak om veranderingen in de omgeving ten opzichte van voorgaande jaren in kaart te brengen, om voorbereid te zijn op de race. Zo vroeg als juni heeft het team nog nooit een trip-up ondernomen, tot nu.

Waarom maken jullie dit jaar zo vroeg al een trip-up?

Lijzenga: “Normaliter kunnen we voor de World Solar Challenge vertrouwen op een boekwerk van gegevens en strategieën van voorgaande jaren. Omdat we nog nooit in Marokko hebben geracet, zullen we dus al deze gegevens zelf moeten verzamelen. Als we daarmee op tijd zijn, hebben we nog tijd genoeg om aanpassingen te maken in onze organisatie en aan onze strategie.”

Tel: “We kunnen dankzij deze trip-up beter inschatten welke snelheden we kunnen halen in welke bochten, en dat blijkt toch af te wijken van onze eerdere inschattingen die we met gegevens van het internet hebben opgezet.”

Hoe verzamel je die gegevens dan?

Lijzenga: “We hebben verschillende manieren om hoogteprofielen en hoogtedata te meten. Daarnaast hebben we een dashcam die een overzicht geeft van de weg. Verder is het veel kijken naar de kwaliteit van het asfalt.”

Tel: “We hebben ook op een kaart uitgezet wat de snelheidsverwachtingen en snelheidslimieten zijn van verschillende delen van de route. Ook de karakteristieken van de bochten hebben we genoteerd. Verder letten we ook op het verkeer, de drukte in dorpjes, stoplichten, dieren langs de weg, noem maar op.”

Wat is jullie daarin het meest opgevallen?

Lijzenga: “Wat ons opviel is dat de kwaliteit van de wegen best goed is. Er is bijna geen Google Street View in Marokko, dus we konden lastig inschatten hoe de wegen zouden zijn, zeker buiten de grote steden. De berm naast de weg is echter wel vaak ruw, dus voor reparaties wil je de auto eigenlijk niet in de berm parkeren.”

Tel: “We hebben op sommige manieren ook geprobeerd om te doen alsof we in de zonneauto aan het rijden waren, maar dat is vrij lastig. De rij-eigenschappen van een zonneauto wijken erg af van die van een normale auto, dus hebben we ons vooral gefocust op het verzamelen van gegevens die we onafhankelijk van de zonneauto kunnen interpreteren.”

Oebele, jij hebt ook gekeken naar het bereik op je mobiele telefoon in de woestijn, waarom doen jullie dat?

Lijzenga: “Voor real-time communicatie over langere afstanden hebben we goed internet nodig. Daarnaast hebben we ook internet nodig voor weerdata en de verbinding met Nederland, bijvoorbeeld voor het mediateam.

Wat waren je bevindingen over het internet daar?

Lijzenga: “Waar we in Australië vooral op satellietinternet moeten vertrouwen, is in Marokko 4G veel beter beschikbaar. Het is de moeite waard om goed uit te zoeken waar het bereik het beste is. Voor sommige dingen is het bereik in Marokko meer dan prima, voor andere dingen is het net niet geschikt. Het is goed dat we nu een beter beeld hebben van de kwaliteit van de verbinding hier, zodat we bepaalde dingen in onze aanpak hierop kunnen instellen.”

In Nederland is Solar Team Twente druk bezig aan de afwerking van RED Horizon, de gloednieuwe zonneauto die zal worden ingezet in de Solar Challenge Morocco. Daarnaast wordt ook het raceteam opgezet, waarbij ieder teamlid een specifieke taak tijdens de race krijgt. De ervaringen van Judith en Oebele zullen bij terugkomst in Nederland worden doorgegeven aan de rest van het team.

Wat gaan jullie als eerste vertellen aan het team?

Lijzenga: “Dat we meer nadruk zullen gaan leggen op teambuilding. Deze trip-up verandert niets aan het feit dat we nog nooit in Marokko hebben geracet. We zullen dus op heel veranderlijke situaties voorbereid moeten zijn en dat betekent dat we meer dan ooit op elkaar moeten kunnen vertrouwen.”

Tel: “Ook wordt de training van de coureurs iets belangrijker. Op bochtige wegen in de verzengende hitte moet je gefocust blijven en weten wat de limiet van de auto is. Hierop zullen we dus ook wat extra gaan trainen.”

Hoe gaan jullie de coureurs hierop voorbereiden?

Lijzenga: “We gaan op verschillende plekken testen met de auto, en ook situaties opzoeken waar de wegen lijken op die in Marokko. Daarnaast gaan we nog coureurstraining van buitenaf zoeken en kijken of we een race-simulator kunnen bouwen, zodat we ook digitaal kunnen oefenen.”

Moeten er nog aanpassingen worden gemaakt aan de auto?

Tel: “Nee, dat is niet nodig. Toen we wisten dat we naar Marokko gingen hebben we al een paar aanpassingen gemaakt. De gegevens die we nu hebben verzameld brengen daar geen verandering in.”

Op 16 juli 2021 zal RED Horizon worden onthuld. Daarna is het nog ruim 3 maanden voorbereiden op de race, die in de laatste week van oktober verreden zal worden.

Hebben jullie wel zin in de race gekregen hierdoor?

Tel: “Absoluut. De nieuwe bestemming brengt tal van onzekerheden met zich mee, maar als je door Marokko rijdt en je bedenkt dat je er gaat racen met een zonneauto, word je toch wel enthousiast.”

Lijzenga: “Ja. Het wordt aanpoten en het zal zeker niet gemakkelijk zijn, maar ik kijk er wel naar uit. Marokko is een super mooi land, dus het wordt sowieso ook een super mooie race!”