Headerfoto: Jerome Wassenaar

EN | NL

Solar Team Twente ligt ook na de tweede racedag op kop van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Het Twentse studententeam heeft nu 1400 kilometer afgelegd en ligt al geruime tijd op de eerste plek. De race verloopt nog altijd soepel. De voorsprong op nummer twee, Vattenfal (Delft), bedraagt ongeveer 20 minuten. De organisatie meldt dat Solar Team Twente 53 minuten voorloopt op de winnende tijd van Delft bij de laatste editie van de race in 2017.

Solar Team Twente startte de tweede racedag met een grote voorsprong op de andere teams. Die voorsprong is aan het einde van de racedag onverminderd groot. Het team kwam tot vlak voor Alice Springs in het midden van Australië.
Raceleider Annelies Dekker vanuit Australië: “We rijden onze eigen race en dat gaat goed. Alleen bij de verplichte stops komen we de andere teams tegen en weet je wie er tweede en derde liggen. Tijdens het rijden weten we alleen waar onze eigen zonneauto en konvooiauto’s zich bevinden. Dat maakt de race extra spannend.” De top drie aan het eind van racedag twee: 1. Solar Team Twente, 2. Vattenfal Solar Team en 3. Agoria Solar Team.

De top 3 tijdens de tweede control stop in Barrow Creek

Foto door: Jerome Wassenaar

Het ideale weer
Het weer zit mee tijdens de eerste racedagen in Australië. De zon schijnt al twee dagen volop. Dit zorgt voor veel inkomsten vanuit het zonnepaneel. Aan het einde van de racedag veranderde de weerssituatie licht. De eerste wolken verschenen aan de hemel. Meer wolken betekent logischerwijs meer schaduw en daarmee minder energie-inkomsten. Solar Team Twente past de strategie hier voortdurend op aan en morgen wordt duidelijk hoe het team hiermee omgaat. 

‘Stabiel tijdens windvlagen’
Het weer is daarnaast van invloed op de wegligging van de zonneauto. “Met zijn ongeveer 160 kilo is RED E een stuk lichter dan normale auto’s”, vertelt coureur Hidde de Vries. “De wind kan lastig zijn en het is belangrijk om geconcentreerd te blijven en in te schatten wanneer een windvlaag komt, zodat je op tijd kan reageren door tegen te sturen. De coureur heeft als hoofdtaak de auto goed op de weg te houden. Gelukkig ligt RED E superstabiel op de weg, ook met veel wind.”
Ook de Stuart Highway zelf, de 3.000 kilometer lange weg van Darwin naar Adelaide, kent een aantal uitdagende situaties voor de zonneauto. Denk aan stoplichten, veeroosters en wegwerkzaamheden.

RED E trotseert onverharde wegen in Astralië

Foto door: Jerome Wassenaar

Bridgestone World Solar Challenge 

Op 13 oktober 2019 verscheen Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, de prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan veertig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De challenge kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee in de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s. Het Twentse solarteam is tijdens de race live te volgen via social media. 

Solar Team Twente
Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Hogeschool Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 150 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.