Het was een turbulente week voor Solar Team Twente. Vorige week reed het team namelijk schade met zonneauto RED X terwijl het wereldkampioenschap in Australië op het punt staat om te beginnen. Na een week hard gewerkt te hebben om de schade te repareren kunnen de studenten nu weer verder met testen en het afstellen van de auto. Het zal echter wel een race tegen de klok worden om op tijd klaar te zijn voor de race die binnen minder dan twee weken van start gaat. 

Fotograaf: Cas van Laar

Het ongeluk van ruim een week geleden veroorzaakte een beschadiging aan de aeroshell van de auto. Dit is de buitenkant van de auto die het voertuig in zijn geheel een lage luchtweerstand geeft.

“Vergelijkbaar met de weerstand van een flesje cola.” Door de schade moest de buitenkant plaatselijk opnieuw opgebouwd en gelakt worden. Mede door de droogtijd van het koolstofvezel-composietmateriaal en de lak stond de auto een week in de werkplaats. “Dit soort incidenten ontnemen kostbare testtijd die we hard nodig hebben voor de racevoorbereiding.” vertelt raceleider Kirsten Bouwman.

Fotograaf: Cas van Laar

“Het zal dus nog een behoorlijke race tegen de klok worden. Door de tegenslagen van de afgelopen weken hebben we de planning moeten herzien en daardoor konden we een aantal essentiële testen en klussen nog niet uitvoeren.” Het team kreeg naast de schade eerder ook al te maken met een termietenplaag waardoor de beschadigde materialen zoals tenten opnieuw aangeschaft moesten worden.

Fotograaf: Cas van Laar

Maar nu de schade gerepareerd is en de auto er weer strak bij staat, kan het team zich weer focussen op de race. “De technische systemen in de auto zijn ongedeerd gebleven en functioneren nog steeds naar verwachting. Ook de aerodynamische herstelwerkzaamheden zien er boven verwachting goed uit. Dat geeft hoop en vertrouwen in een bevorderlijke, laatste testweek.” Vanaf volgende week begint namelijk de scrutineering, de week waarin alle auto’s technisch worden gekeurd op veiligheidseisen.