Enschede. Solar Team Twente presenteerde woensdag 8 maart haar nieuwe zonneauto, waarmee zij in oktober dit jaar deelneemt aan de Bridgestone World Solar Challenge. Het normaal groene hart van Twente, de Koninklijke Grolsch, kleurde woensdagmiddag voor een paar uur rood. In het bijzijn van zo’n 180 partners, betrokkenen en familieleden van het team werd de tiende zonneauto gepresenteerd: RED X.

Innoveren op winnend design

Op het eerste gezicht lijkt RED X op zijn voorganger RED Horizon. Wat namelijk direct opvalt is dat de vorm, de ‘monohull’ of “bulletvorm” nagenoeg gelijk is. Toch heeft het team een aantal wijzigingen doorgevoerd in de nieuwe zonneauto. Lead Engineer Jessica Bos: “Vorig jaar hebben we voor het eerst een monohull gebouwd en dat is eigenlijk heel erg goed bevallen. Zeker op aerodynamisch gebied zijn hier veel voordelen uit te halen, dus hebben we ervoor gekozen om hiermee verder te gaan optimaliseren. En aangezien het vorige team een erg goede monohull had ontworpen, zitten de verschillen in de kleinere details dit jaar. Maar vergis je niet, want ook daar is veel winst te behalen.” De exacte wijzigingen wil het team nog niet toelichten. “We moeten onze concurrentie natuurlijk ook niet wijzer maken dan nodig is”, voegt Technisch Team Manager Tim Woertman met een knipoog toe.

Uitdagingen genoeg

Tijdens de presentatie werd de zaal meegenomen in een aantal van de ontwerpuitdagingen waar het solarteam tijdens hun eerste halfjaar mee te maken krijgt. Een aantal technische teamleden lichtten toe hoe er toch ondanks conflicterende belangen gewerkt moest worden naar compromissen in het ontwerp. Zo hecht bijvoorbeeld een van de deelteams belang aan een zo groot mogelijk oppervlak van het zonnepaneel. Dit genereert namelijk veel inkomsten en dus energie om de zonneauto op te laten rijden. Daar tegenover staan echter andere teamleden die zich bezighouden met het aerodynamisch design om ervoor te zorgen dat de vorm zo efficiënt mogelijk is en er geen onnodige energie verloren gaat, een grote paneelomvang maakt het voor hen juist moeilijker om hun doel te behalen. In RED X zijn al deze dilemma’s zorgvuldig afgewogen en meegenomen in het ontwerp.

ELS

Op Internationale vrouwendag werd ook nog even stilgestaan bij ELS, de afkorting van het deelteam dat zich voornamelijk bezighoudt met de elektronische systemen in de auto. Ook zij hebben te maken met ontwerp uitdagingen. In het verleden zijn hier al slimme systemen voor bedacht die – heel toepasselijk – ook allemaal een vrouwennaam dragen. Zo kennen zij Daphne, Vivianne en ook Jasmine. De laatste dame, de zelf ontwikkelde motor controller, speelde een grote rol in de overwinning tijdens Solar Challenge Marokko. Een motor controller is een standaard onderdeel van een personenauto en zorgt ervoor dat de stroom goed door de motor gaat lopen. De elektromotor levert de roterende kracht die de auto op de juiste snelheid vooruit beweegt. Ook dit jaar worden alle systemen weer opnieuw doorontwikkeld om strategische voordelen te behalen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge.

Innovatieteam

Ondanks dat er in zo’n korte periode toch heel wat geïnnoveerd is voor de nieuwste zonneauto van Solar Team Twente heeft het team nog grootsere plannen. “Op aerodynamisch vlak, maar vooral in elektronica liggen er flinke kansen waar we winst kunnen halen. Er zijn zoveel leuke ideeën om op te pakken, maar helaas past het niet binnen het anderhalf jaar dat wij kunnen besteden aan het ontwerpen en bouwen van de zonneauto. Daarnaast is het risico te groot om echt op grote innovaties in te zetten, want je weet vooraf niet of iets werkt”, aldus Teamleader Kirsten Bouwman. Het team is momenteel daarom druk bezig met het werven van nieuwe studenten voor een 2023-2024 innovatieteam.

RED X

Wat de naam RED X voor het team betekent werd ook toegelicht door Bouwman: “Dit is natuurlijk de tiende editie van Solar Team Twente, de tiende keer dat een team van gemotiveerde studenten zich inzetten om te innoveren op het gebied van duurzame mobiliteit. Ook symboliseert X de vier disciplines binnen ons team die ondanks alle uitdagingen samen tot een middelpunt komen. Alles wat vandaag gepresenteerd is door het team is met ons doel voor ogen. Om de tiende zonneauto van Solar Team Twente in de tiende maand van het jaar, als nummer één te finishen. Met RED X gaan wij het doen.”