Vandaag vindt de scrutineering van de iLumen European Solar Challenge (iESC) plaats. Hierbij test de organisatie of Red One voldoet aan de veiligheidseisen om aan de race deel te nemen. De scrutineering is altijd een  belangrijk moment voor Solar Team Twente
. Wanneer de auto een onderdeel van de scrutineering niet haalt, krijgt het team de kans om gedurende de dag nog aanpassingen te maken aan de auto om ervoor te zorgen dat hij alsnog de test haalt.

Niet geplaatst worden voor de race omdat je auto is afgekeurd in de scrutineering wil natuurlijk geen enkel team laten gebeuren. Het is dus van belang dat het technische team op scherp staat om ervoor te zorgen dat de auto perfect werkend is om de scrutineering vlekkeloos te doorlopen. De auto wordt gekeurd op 4 vlakken; mechanisch, elektronisch, dynamisch en veiligheid.Scrutineering

Mechanisch

Mechanisch wordt er gekeken naar drie aspecten, namelijk de remmen, de kooiconstructie en het stuursysteem. Allereerst moeten de remmen in balans zijn. Dit wil zeggen dat wanneer de coureur remt, het rechter en linker wiel in hetzelfde tempo moeten worden afgeremd. Daarnaast bevat de binnenkant van de auto een stevige kooiconstructie om de coureur heen. Deze moet in het geval van een ongeluk de coureur beschermen. Er wordt ook gekeken naar het mechanisme dat wordt gebruikt bij het sturen, omdat er bij elke deelnemende auto een ander mechanisme wordt gebruikt.

Elektronisch

Wat betreft het elektronische gedeelte van Red One is het van belang dat de aanwezige batterijen op de juiste manier verpakt zijn. De hoge spanningen die hier bij komen kijken kunnen gevaarlijk zijn. Om deze reden zitten de batterijen in een specialedoos die geseald wordt. Zo weet de organisatie direct of de doos na de keuring nog open is geweest en er aanpassingen zijn gedaan. Verder wordt getest of de toeter en de lichten op de juiste manier functioneren.

Dynamisch

Op dynamisch vlak gaat het vooral om de wendbaarheid van de auto. Omdat de de auto op een circuit met veel bochten gaat rijden is het van belang dat Red One een bocht kan maken met een maximale diameter van 16 meter. Daarnaast wordt de remweg aan de keuring ondervonden. Hierbij wordt op een snelheid van 35 km/uur en 50 km/uur binnen de gestelde meters aan remweg stilstaat.

Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk deel van de scrutineering, waarbij wordt gekeken of de coureur in staat is om binnen 15 seconden uit de auto te komen. Als laatste moet de auto in één keer uit te schakelen zijn. Dit wordt van belang wanneer er bijvoorbeeld kortsluiting ontstaat in het systeem. Dan moet alles in één keer ontkoppeld kunnen worden.

Als laatste moeten de coureurs gewogen worden. Als standaard wordt ervan uitgegaan dat een coureur 80 kilo weegt. Alles wat een coureur minder weegt wordt aangevuld met extra ballast dat in de auto wordt gelegd.