Headerfoto door Martina Ketelaar

EN|NL

Komende week vindt de scrutineering van de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) plaats. Hierbij test de organisatie of RED E voldoet aan de veiligheidseisen om aan de race deel te nemen. De scrutineering is altijd een belangrijk moment voor Solar Team Twente. Wanneer de auto een onderdeel van de scrutineering niet haalt, krijgt het team de kans om nog aanpassingen te maken aan de auto om ervoor te zorgen dat RED E alsnog de test haalt.

Niet geplaatst worden voor de race omdat je auto is afgekeurd in de scrutineering wil natuurlijk geen enkel team laten gebeuren. Het is dus van belang dat het technische team op scherp staat om ervoor te zorgen dat de auto perfect werkend is om de scrutineering vlekkeloos te doorlopen. Voor de scrutineering begint moeten alle teams documenten inleveren, met informatie over de technische onderdelen van de zonneauto. Aan de hand van de documentatie stelt de organisatie vragen tijdens de scrutineering.

Mechanisch
Mechanisch wordt er gekeken naar drie aspecten, namelijk de remmen, de kooiconstructie en het stuursysteem. Allereerst moeten de remmen in balans zijn. Dit wil zeggen dat wanneer de coureur remt, het rechter en linker wiel in hetzelfde tempo moeten worden afgeremd. Daarnaast bevat de binnenkant van de auto een stevige kooiconstructie om de coureur heen. Deze moet in het geval van een ongeluk de coureur beschermen. Er wordt ook gekeken naar het mechanisme dat wordt gebruikt bij het sturen, omdat er bij elke deelnemende auto een ander mechanisme wordt gebruikt.

Elektronisch
Wat betreft het elektronische gedeelte van RED E is het van belang dat de aanwezige batterijen op de juiste manier verpakt zijn. De hoge spanningen die hierbij komen kijken kunnen gevaarlijk zijn. Om deze reden zitten de batterijen in een speciale doos die geseald wordt. Zo weet de organisatie direct of de doos na de keuring nog open is geweest en er aanpassingen zijn gedaan. Verder wordt getest of de toeter en de lichten op de juiste manier functioneren.

Coureurs
Naast de zonneauto zelf, wordt er gekeken of de coureurs voldoen aan de gestelde eisen. Zo wordt het gewicht van een coureur aangevuld tot 80 kilogram. Tijdens de statische scrutineering worden de coureurs dan ook gewogen, om te bepalen hoeveel extra ballast in de zonneauto wordt gelegd. Verder zijn er strenge eisen aan het zicht van de coureurs in de zonneauto. Voor veiligheid van de zonneauto en alle andere weggebruikers is het van groot belang dat de coureur de situaties op de weg goed kan zien. Daarom is het bijvoorbeeld vereist om een achteruitkijkspiegel of achteruitrijcamera te hebben.

Kwalificatie
Na de Dynamische Scrutineering is er nog een onderdeel: de kwalificatie. Elk team krijgt de kans om één rondetijd neer te zetten. Het team dat de snelste rondetijd neerzet mag als eerste starten tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. De rest van de teams volgen met steeds 30 seconden tussen de vertrektijden. De kwalificatie wordt gereden op Hidden Valley Racecircuit, een oud formule 1 track in Darwin. Dit circuit is 2,87 km lang, heeft 14 bochten en staat bekend om zijn hoge tempo. Dat brengt bepaalde uitdaging met zich mee, want de zonneauto’s zelf worden ontworpen op efficiëntie en het rijden van een lange rechte weg, de Stuart Highway. Tijdens de kwalificatie moet de eigenlijk zo efficiënte motor zo hard mogelijk op te kunnen trekken in deze korte weg: acceleratie is tijdens de kwalificatie belangrijker dan efficiëntie.

Dynamisch
Op dynamisch vlak gaat het vooral om de wendbaarheid van de auto. Er wordt een achtje gereden om de draaicirkel van de auto te testen. Dit moet binnen een bepaalde tijd worden afgelegd. Daarnaast wordt de remweg aan de keuring ondervonden. Hierbij wordt op een snelheid van 35 km/uur getest of de auto binnen de gestelde meters aan remweg stilstaat. Ook wordt er een slalom uitgevoerd om te controleren of de auto wendbaar is.

Veiligheid
Veiligheid is een belangrijk deel van de scrutineering, waarbij wordt gekeken of de coureur in staat is om binnen 15 seconden uit de auto te komen. Als laatste moet de auto in één keer uit te schakelen zijn. Dit wordt van belang wanneer er bijvoorbeeld kortsluiting ontstaat in het systeem. Dan moet alles in één keer ontkoppeld kunnen worden.