Wist jij dat wij met een team van 40 man door de Outback rijden? Nee? Dan zal je je vast afvragen waarom ons team zo groot is. Ons team bestaat normaal uit 19 man. In de laatste weken voor de race zijn er externen uit Nederland gekomen die een specifieke kennis hebben op het gebied van management, communicatie of techniek. Met veertig man door de Outback reizen is niet zomaar iets. Er bestaan dan ook  protocollen waarin wordt beschreven hoe de 10 verschillende auto’s waar de teamleden in verdeeld zijn moeten communiceren. Elke konvooiauto heeft zijn eigen functie en in elke konvooi auto zitten de juiste mensen die voldoen aan de functie van de auto. In dit verhaal zoomen we in op het konvooi en de functies van de verschillende auto’s in het konvooi. In welke auto zou jij het beste passen?

De weerauto – Avond Rood… 

Een uur voor de rest van het konvooi rijdt de weerauto. Deze is uitgerust met eigen weerstation en krijgt hierdoor weerdata  binnen. De weerdata wordt via een satellietverbinding naar de Decision Making Unit (DMU), de auto achter de zonneauto, gestuurd.  In de DMU zitten de strateeg en de meteoroloog, zij krijgen en verwerken de data en vertalen dit naar een racestrategie. Daarnaast zoekt de weerauto aan het eind van de dag naar een geschikte plek om het tentenkamp op te zetten aan het eind van de dag.

Jérôme Wassenaar

 

De Eagle

Reglementswijzigingen leidden er dit jaar toe dat de coureur volledig zelfstandig in en uit moet kunnen stappen tijdens een controlstop. In de Eagle zitten de teamleden die de coureur gaan begeleiden met het maken van de juiste beslissingen op het juiste moment. De coureur moet bijvoorbeeld het paneel in de juiste zonnehoek zetten, zodat het paneel zoveel mogelijk energie-inkomsten heeft. De Eagle helpt de coureur en geeft de juiste aanwijzingen, zodat er niets mis kan gaan.

Ooms Photography

De scout Pas Op! Tegenliggend verkeer! 

De scout rijdt ongeveer 15 minuten voor op de rest van het racekonvooi. De scout heeft de taak om alles wat afwijkt van de POI map door te geven aan de Escort de auto achter de scout en voor de zonneauto. Een goed voorbeeld daarvan is tegenliggend verkeer of wegwerkzaamheden.

Escort – Safety First

De Escort heeft als hoofdtaak om de zonneauto rijdende te houden. Vanuit de organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge is de regel gesteld dat de zonneauto altijd geëscorteerd moet worden. Wanneer de Escort stil staat moet de zonneauto ook stilstaan.  De Escort is verantwoordelijk voor de communicatie met het konvooi en de veiligheid van het konvooi. Zij noteert al het tegenliggende verkeer wat doorgegeven wordt vanuit de Scout. Op deze manier kan de Escort precies inschatten of het mogelijk is om in te halen of niet. De Escort is daarnaast verantwoordelijk voor onverwachte gevaarlijke situaties op de weg die zich op het laatste moment voor kunnen doen. Indien een kangoeroe oversteekt moet de Escort het noodprotocol inschakelen, zodat de coureur direct kan handelen indien het nodig is de auto tot stilstand te brengen.

Jérôme Wassenaar

RED Shift 

Ze is onmisbaar en natuurlijk het belangrijkste van de race: RED Shift! Al hoewel ze de belangrijkste functie heeft tijdens de race is de taak voor de coureur relatief klein. De coureur hoeft slechts te luisteren naar wat de raceleider vanuit de DMU. We vergelijken het ook wel eens met een voetbalwedstrijd. Als coureur ben je de keeper in het veld. Als het goed gaat hoef je niets te doen, maar als het erop aankomt moet je de juiste handeling maken die cruciaal is voor het resultaat!

Photo: Jérôme Wassenaar

Decision Making Unit (DMU) – De juiste afweging

De DMU is vergelijkbaar met een luchtsverkeercentrum. Alle beslissingen worden er gemaakt en worden gecommuniceerd aan de coureur (piloot). Hoe hard gaan we rijden? Hoe hard rijden we morgen? Gaan we inhalen of niet? Waar gaan we overnachten? Dat zijn beslissingen die worden gemaakt in de DMU. Afhankelijk van het weer op lange en korte termijn, de acties van de concurrentie en de accuspanning denkt de strateeg een langetermijn strategie uit die er voor zorgt dat we als eerste over de finish komen. De strateeg geeft zijn advies door aan de raceleider, die de beslissingen maakt. Dit kan soms afwijken van de strategie omdat er op korte termijn een andere beslissing moet worden gemaakt.  De raceleider geeft aan de coureur en de Data-Aqcuisist door wat er moet gebeuren zij zorgen ervoor dat het uit wordt gevoerd. Wil jij precies weten hoe de communicatie tussen de coureur, RED Shift en de DMU verloopt? Lees dan het achtergrond verhaal van racedag 2 terug.

Jérôme Wassenaar

Service – Repair, Restore and Race

Achter de DMU rijdt de Service auto. Deze auto zorgt ervoor dat wanneer er een technisch mankement is, dit zo snel mogelijk is opgelost. In deze auto zitten 5 mannen, die voorbereid zijn op alle mogelijke scenario’s De servicewagen is opgedeeld in een Quick-Fix gedeelte en een Long-Fix gedeelte. Wanneer een probleem binnen 15 minuten op te lossen is is het een Quick-Fix. In dit geval is het vaak zo dat er een onderdeel moet worden vervangen, zoals een wiel of een band. Wanneer de ‘Fix’ langer duurt dan 15 minuten is het een Long-Fix. Vaak is het zo dat er een reparatie moet plaats vinden. Naar verwachting zullen we geen ‘long-fix’ uitvoeren. Wanneer dat wel gebeurt, kost dit erg veel raceminuten.

Jérôme Wassenaar

Media, Foto en Video –   The fairy tale of Solar Team Twente

De race moet natuurlijk van het begin tot aan het eind vast gelegd worden, zodat jullie de race meekrijgen vanuit Nederland of ergens anders ter wereld. De foto- en videowagen zijn verantwoordelijk voor het maken van mooi beeldmateriaal van de race. Hoe zorg je er nou voor dat je precies die inhaalactie op beeld zet? En hoe kunnen we jullie zo veel mogelijk mee laten beleven met de race? Dat is de uitdaging waar de foto- en videowagen voor staat. Dit jaar hebben we twee professionele fotografen, twee professionele cameramannen en een drone-piloot mee! Vanuit de mediawagen wordt vervolgens alles naar Nederland verzonden, waar het door de Back-Office, de redactie in Nederland bestaande uit mediaspecialisten, verspreid wordt over alle mediakanalen.

Jérôme Wassenaar

Truck – Ik reis door de Outback en ik neem mee…

Als je met veertig man door de Outback reist, moet je flink wat bagage meenemen. Denk bijvoorbeeld aan water, en eten, persoonlijke bagage en onderdelen voor het kampement. Hiervoor gaat er een vrachtwagen mee die achter het konvooi aan rijdt!

Gijs Versteeg


Volg ons verhaal van de Bridgestone World Solar Challenge op Facebook, Instagram en Twitter en kijk vanavond na het acht uur journaal of na het late journaal naar het programma “Oranje Boven, Down Under” op NPO1.