Vanochtend 09:30 uur Darwinse tijd begon Red One aan de ‘scrutineering’, oftewel de technische keuring. Red One is open en blootgesteld aan een boel officials van de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) en andere deelnemende teams. De officials hebben de zonneauto grondig geïnspecteerd en kwamen erachter dat Red One op een paar puntjes nog niet voldoet. Als we de juiste aanpassingen doen kunnen we later deze week terugkomen om de definitieve ‘Red One GO!’ te krijgen.

Verschillende tussenstations
0446_Solarteam Twente_Jerome Wassenaar_MG_7523
Toen Red One eenmaal de grote hal binnen kwam, klonk er een luid applaus vanaf het balkon. Een aanmoedigingsapplaus voor de 4 uur durende keuring, verdeeld over 7 ‘keuringsstations’. Bij ieder station hadden de officials 30 minuten de tijd. Bij het ene station werd dit gevuld met discussie, bijvoorbeeld over de claxon die nog te zacht klinkt of de daar gekregen coureursballast die nog los in de zonneauto slingert. Bij het andere station werd dit gevuld met verwondering, bijvoorbeeld over ons elektrisch systeem en de daar bijhorende accupack. Die vonden ze erg gestructureerd! Daarnaast hebben 3 officials een half uur lang onder ons paneel gelegen om onder andere SABINE te bewonderen.

Veel bekijks
oplaadconfiguratieOp tijden dat Red One niet mag/kan rijden zetten we de zonneauto zó neer dat de zon loodrecht op het paneel schijnt. Voorgaande jaren hielden we het paneel eraf en plaatsten deze op een verstelbare paneelstandaard. Deze editie moeten alle onderdelen binnen een denkbeeldige box blijven, wat betekent dat het paneel en de onderbody dicht bij elkaar moeten blijven. Deze zogeheten ‘oplaadconfiguratie’ werd natuurlijk ook gecontroleerd.
Toen wij op het punt stonden om het paneel van de zonneauto te gaan kantelen, hadden vele teams zich om ons heen verzameld. Een boel fotografen stonden klaar om de eerste foto’s van de binnenkant van Red One te nemen. Onze teamleden tilden rustig het paneel op en zetten Red One geconcentreerd in de oplaadconfiguratie. Er klonk veel fotogeklik om ons eens. Toen de spiegel tevoorschijn kwam waren er een paar verbaasde en balende gezichten bij andere teams te zien. De spiegel wordt tussen de onderbody en het paneel geplaatst en zorgt ervoor dat het zonlicht weerkaatst wordt op het paneel. Meer inkomsten dus!

Zie in onderstaande afbeelding wat anderen zoal te zien kregen onder het paneel (klik om te vergroten):

RO_infographic_lowres_bijgesneden

En nu verder?
Deze week gaan we nog een paar aanpassingen doen aan Red One zodat we groen licht krijgen. Vervolgens zal Red One aanstaande zaterdag weer in actie komen tijdens de ‘dynamische scrutineering’, waar het remvermogen en de wegligging worden getest. Die dag is ook de kwalificatie voor de startpositie de volgende dag, de start van de Bridgestone World Solar Challenge!

Bekijk de video