Na een korte nacht stonden we allemaal om vijf uur naast ons bed om vervolgens iets voor zessen richting de pitbox te gaan. Hier werden de allerlaatste voorbereidingen getroffen voor de long run, ook wel ‘de negen uur van Zolder’ genoemd, waarbij het draait om zoveel mogelijk rondes te rijden met de zonnewagen in negen uur. Tijdens de long run vindt tegelijkertijd de short run plaats. Bij de short run gaan de punten naar het raceteam dat het snelste rondje rijdt.

Om half negen was het zover. Alle zonnewagens werden opgesteld bij de start van het circuit met instapbegeleiders ernaast. De coureurs stonden allen aan de zijkant te wachten. Bij het startsignaal vlogen de coureurs richting de zonneauto’s om zo snel mogelijk in te stappen en weg te rijden. Lars van der Aa was onze eerste coureur en sprong in The RED Engine. Na een aantal rondes rijden, was het tijd om te wisselen van coureur. Lars reed The RED Engine de pitstop in, en Wouter Put stond klaar om de coureursplaats in te nemen. “De pitstop verliep bizar goed voor een eerste keer”, vertelde Gijs Rolff. Wouter reed vervolgens tot de pauze met uiteindelijk de vierde plek als resultaat.

Coureurswissel Solar Team Twente

Na een uur pauze, waar de coureurs even tijd hadden om bij te komen, was het tijd voor het tweede deel van de long run. Opnieuw stonden de zonnewagens opgesteld bij de start en de coureurs stonden aan de zijlijn. Bij het startsein sprintte Wouter naar The RED Engine en we kwamen als eerste uit deze start. Tijdens het tweede deel van de race waren twee wissels verplicht. De eerste wissel verliep soepel en vervolgens kwam coureur Coen Hartjes in actie.

We liepen steeds meer in op Punch Powertrain Solar Team, een solarteam uit België, omdat zij een tijdje stilstonden aan de zijkant van het circuit. De laatste wissel van coureur vond plaats en Wouter zat weer in de zonnewagen om de race uit te rijden. Het laatste racedeel verliep niet even soepel. Er ontstonden problemen met de accu en de zonnewagen moest de pitbox in. Alle teamleden stonden klaar om The RED Engine weer te fixen. De samenwerking verliep goed en alhoewel het niet de bedoeling was dat de zonneauto zou stilstaan tussendoor, was het een uitstekende mogelijkheid om te oefenen wat te doen bij problemen tijdens de race.  Het probleem bleek gelukkig niet groot en we konden weer na een snelle stop het circuit op.

Het was een heel leerzame dag voor het gehele team met uiteindelijk een vierde plek als resultaat. Morgen, zondag, vindt de knock-out chicane plaats. Hier hopen we nog wat punten binnen te halen om te stijgen in het klassement. Wordt vervolgd!

The RED Engine op circuit ZolderFoto’s: Wouter Put