paneel sproeien05:30 uur, Alawa Scout Hall, Darwin. Het is nog donker in de scouthal, de eerste wekker gaat… tijd voor de racesimulatie! De eerste teamleden spurten uit bed, trekken gauw hun rode raceshirt aan en vertrekken richting de werkplaats. De zon komt op, dus het paneel moet zo snel mogelijk naar buiten om de eerste zonnestralen op te vangen.

08:11 uur, werkplaats Green 1, Darwin. Red One vertrekt helaas 11 minuten na de offiële starttijd. Het ‘startklaarmaken’ van Red One blijkt toch meer voeten in de aarde te hebben. Alle teamleden worden bij elkaar geroepen voor de geplande evaluatie over het ‘ochtendprotocol’. Iedereen knoopt de verbeterpunten daarna goed in de oren.

evalueren10:00 uur, officiële start BWSC, Darwin. Van een rustige zondagochtend is geen sprake. Bij de start staan zelfs nu al toeristen te kijken, terwijl er niet veel bijzonders te zien is. Red One is namelijk vervangen door een normale personenauto: ‘Red Two’. We mogen immers niet zomaar op de openbare weg met de zonneauto.

10:30 uur, stoplicht, Darwin. In Darwin is de verkeersdrukte redelijk hoog en staat er om de paar honderd meter een stoplicht. De Escort, Red Two en de DMU (in volgorde van rijrichting) vormen een vaste drie-eenheid die gezamenlijk moeten doorrijden of stoppen. Er moet dus goed getimed worden bij een stoplicht. Helaas verliep de communcatie tussen de 3 auto’s nog niet helemaal vlekkeloos, waardoor Red Two een paar keer net niet het groene licht kon halen.

evalueren10:45 uur, Noonamah, Darwin. De Electro en Mechanica auto maken de eerste control stop klaar voor de aankomst van Red Two én Red One. Red One is op de trailer vervoerd naar de eerste stop, zodat we tóch een control stop volgens het boekje kunnen uitvoeren. En zo verloopt het ook! Precies na een half uur… Red One/Two GO! We rijden nog niet gelijk weg; eerst weer een evaluatiemoment. Er wordt onder andere een nieuw communicatie middel voor de stoplichten bedacht. Bij groen licht roept Maarten vanuit de voorste auto, de Escort, “groen, groen, groen” over de bakkies naar Red Two en de DMU.

12:00 uur, officiële start BWSC, Darwin. We zijn weer terug bij het begin. De evaluatiemomenten hebben hun vruchten afgeworpen. De snellere en meer directe communicatie bij het naderen van de stoplichten zorgde ervoor dat de drie-eenheid niet uit elkaar is gevallen de terugweg! Een kleine aanpassing zorgde dus voor een groot effect op de race!

Ben je benieuwd naar hoe een échte racedag er aan toe gaat? Lees dan vanaf zondag 18 oktober elke dag het dagverslag op onze website!

Foto’s: Gijs Versteeg