Op woensdag 12 juli ging Solar Team Twente met haar nieuwe zonneauto RED Shift de windtunnel in van German-Dutch Wind Tunnels (DNW) te Marknesse. De belangrijkste reden hiervoor is: het testen van de aerodynamica van de zonneauto. De aerodynamica is verantwoordelijk voor 85% van de energie-uitgaven van de zonneauto.

Voor het eerst sinds jaren is er door Solar Team Twente onderzoek gedaan naar de aerodynamica een zonneauto in de windtunnel. “Waar eerder een schaalmodel van de zonneauto de windtunnel in ging, ging vandaag de echte auto erin. Met de windtunneltesten kunnen we precies zien of de luchtstroming zich zo gedraagt zoals we van te voren berekend hadden”, vertelt Jeroen Minnema, Aerodynamicus van Solar Team Twente. Het team heeft de auto in verschillende configuraties gezet en bepaald in welke configuratie de auto de minste luchtweerstand ondervindt.

Luchtweerstand van een cola flesje

Uit de testen bleek dat RED Shift een erg lage luchtweerstand heeft, vergelijkbaar met de luchtweerstand van een cola flesje. “De resultaten zijn beter dan verwacht. Dit geeft ons nog meer vertrouwen in de kwaliteit van onze auto. De luchtweerstand is ten opzichte van RED One flink verminderd”, vertelt Minnema. RED One is de zonneauto die op één haar na eerste werd tijdens de Bridgestone World Solar Challenge 2015.

Zeer sterk aerodynamisch ontwerp

Het team verwacht een zeer sterk aerodynamisch ontwerp te hebben neergezet. “Voor elk onderdeel in onze auto gebruiken wij de beste materialen en kennis. Hieruit ontstaan winnende technieken die samen de beste zonneauto vormen. Het aerodynamisch ontwerp van de auto is één van deze winnende technieken blijkt na vandaag”, vertelt Lars Klein Technisch manager van Solar Team Twente.

Een halve meter smaller

De reden dat de luchtweerstand aanzienlijk is vermindert, komt onder andere doordat RED Shift ten opzichte van RED One een halve meter smaller is geworden. Deze verandering komt voort uit de gewijzigde reglementen. De maximaal toegestane oppervlakte van het zonnepaneel is teruggebracht van 6m² naar 4m². Met een spoorbreedte van 90 cm is RED Shift de smalste auto die Solar Team Twente ooit heeft gemaakt. Ook zijn er veel verbeteringen in het ontwerp doorgevoerd, waarvan het team verwacht dat ze doorslaggevend zijn tijdens de race in Australië.

Bridgestone World Solar Challenge

Op 8 oktober 2017 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt Solar Team Twente met de zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van Australië. De race kent vier verschillende klassen. Het Twentse solarteam doet mee met de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van Saxion en Universiteit Twente. Zij maken hun droom waar: het winnen van de Bridgestone World Solar Challenge in oktober 2017. Naast de studenten bestaat Solar Team Twente uit het sterke netwerk van innovatieve partners. Samen wordt topsport beoefend en de snelste zonneauto ter wereld gebouwd.


Noot voor de redactie

Voor meer informatie en foto’s van de dag kunt u contact opnemen met Gearte Nynke Noteboom van Solar Team Twente. Tel. +316 360 661 44 of mail g.noteboom@solarteam.nl