In oktober 2017 gaan we in Australië 3000 kilometer racen van Noord naar Zuid-Australië. In deze race gaan we bewijzen dat wij met de nieuwste techniek, de snelste en efficiëntste zonneauto ter wereld kunnen bouwen.

Om de race zo eerlijk en veilig mogelijk te laten verlopen, is er vanuit de organisatie een pakket aan eisen opgesteld waaraan alle zonneauto’s moeten voldoen. Elk jaar worden deze regels aangescherpt. Zo zijn er ook dit jaar veranderingen in de reglementen die van invloed zijn op het ontwerp van onze auto.

De belangrijkste reglementswijzigingen deze editie zijn:

  • Er mogen minder zonnecellen worden gebruikt.
  • Tijdens control stops mag alleen de coureur het paneel kantelen om op te laden en ook alleen hij mag de auto weer klaarmaken voor vertrek.
  • Spiegel- en lensoppervlakken worden afgetrokken van de toegestane hoeveelheid zonneceloppervlak.
  • De auto mag dit jaar groter zijn.

Zonnecellen
Zonneauto’s zijn door de jaren heen steeds efficiënter de zonne-energie gaan omzetten in bewegingsenergie. In 2015 waren de auto’s zo efficiënt dat op de maximale snelheid rijden betekende dat de Australische snelheidslimiet overschreden werd. Om ervoor te zorgen dat deze limiet geen invloed gaat hebben op de race in 2017, mogen er minder cellen gebruikt worden. Daardoor zal er naar verwachting een stuk minder hard gereden worden.

Dit is een cruciale wijziging, want praktisch gezien betekent dit dat we minder zonnepaneel mee mogen nemen. Er moet dus nog kritischer gekeken worden naar de efficiëntie en uitgaven van het paneel, de accu en de motor. Alle kleine dingen kunnen het verschil maken.

De maximale oppervlakte aan zonnecellen wat is toegestaan verschilt per type zonnecel. Teams moeten de keuze maken tussen 2.64 vierkante meter galliumarsenide-zonnecellen (cellen die gebruikt worden in de ruimtevaart, met een hoog rendement) of 4 vierkante meter silicium-zonnecellen (een goedkoper type zonnecel, met een lager rendement wat je ook op daken vindt) of 3.56 vierkante meter dunne film galliumarsenide-zonnecellen (een soort middenweg).

21730490313_d4ceb13a58_o

©Gijs Versteegh

Oplaadconfiguratie
Tijdens de race zijn de teams verplicht om een aantal controlstops te houden.  Hierin wordt onder andere het paneel onder een optimale hoek naar de zon gericht. Dit noemen we de oplaadconfiguratie. In deze editie mag de coureur geen hulp meer hebben van teamleden bij het opzetten van deze oplaadconfiguratie. Het systeem in de auto om het zonnepaneel te kantelen en te richten naar de zon moet dus kritisch bekeken worden, zodat de coureur dit zelf kan doen.

Spiegel- en lensoppervlakken
In het verleden zijn er teams geweest die bij het opladen tijdens een controlstop gebruik maakten van spiegels of lenzen, om meer zon op het paneel te vangen. Omdat de race gaat om de auto met de beste technische kwaliteiten en dit niet afhankelijk moet zijn van andere factoren, wordt dit meegeteld als inkomstenbron en afgetrokken van de toegestane hoeveelheid zonneceloppervlak.

Grotere auto
De auto mag dit jaar groter zijn dan andere jaren, dit betekent dat er opnieuw gekeken moet worden naar het totale ontwerp van de auto en wat de meest efficiënte plaatsing van onderdelen is.

Alle teams gaan anders om met deze veranderingen en het blijft dus een verrassing wat voor auto’s er aan de start zullen verschijnen en welke auto als eerste zal eindigen.

Meer weten over de reglementen? Ga naar “Reglementen