Red One heeft zonlicht nodig. Maar ook op dagen als er wat minder zon is moet Red One gewoon door kunnen rijden. Onze strateeg Julian zorgt daarvoor: hij bepaalt de racestrategie onder andere op basis van het weer. Maar hoe komt hij nou aan al die weerdata? Hiervoor hebben wij Patrick Verhoeks bij ons, meteoroloog bij de Joint Meteorologische Groep (JMG), de centrale weerdienst van Defensie.

Bomdarwin

Wat ga je doen, Patrick?
Patrick: “De hoofdzaak is de weersverwachting op korte termijn in de gaten te houden en hierbij de strateeg (Julian) te informeren. Als er ontwikkelingen zijn in het weer dan speel ik deze (gevraagd en ongevraagd) door aan hem. Ook help ik bij de interpretatie van de weerdata. Patrick zit dan ook samen met Julian in de DMU, de auto achter Red One, om het weerbeeld in de gaten te houden. “De ondersteuning kun je vergelijken met wat er tijdens een uitzending gebeurt. Dan adviseer ik de commandanten.” Patrick hoefde niet lang na te denken toen hij gevraagd werd om mee te gaan met Solar Team Twente: “Het is een geweldige kans en die krijg je nooit weer.”

Wat wordt het weer voor de komende dagen?
“De komende dagen blijft het weer in Darwin zoals het nu is: een graad of 32 met een luchtvochtigheid van 70% en vrijwel onbewolkt. Bij de start wordt het helaas wel iets bewolkt, dus daar houden we volop rekening mee.”

Wat heb je moeten doen om meteoroloog te worden bij de luchtmacht?
“Je begint met een sollicitatie op een bepaalde functie. Vervolgens werd ik uitgenodigd voor de keuring en als je die doorkomt ga je naar de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda. Wanneer je dit succesvol hebt afgerond begint de opleiding op Woensdrecht waar je wordt opgeleid tot ‘meteoroloog in het veld’. Na verschillende vervolgopleidingen werd ik voor een steeds groter gebied verantwoordelijk: van regionale weersverwachtingen op de korte termijn naar mondiale verwachtingen op de lange termijn.

Benieuwd hoe Patrick en Julian tijdens de race samenwerken? Volg ons dan!