De ‘2015 editie’ van Solar Team Twente zit er officieel op. Alle 19 teamleden hebben hun studie na anderhalf jaar weer opgepakt: de een zit nu in de collegebanken, de ander is bezig met een afstudeeropdracht. Helemaal ‘klaar’ met het project zijn de studenten nog niet. Zelfs nu het nieuwe team al bekend is hebben een aantal oud-teamleden samen met onze Twentse partner Dutch-Shape enkele weken terug onze zonneauto Red One volledig doorgemeten. Dutch-Shape is al ongeveer vier jaar trouwe partner van Solar Team Twente.


IMG_1004Het meetproces

Dutch-Shape heeft een grote precisiemeetbank, een Coordinate Measurement Machine, waarmee een raster van meetpunten ‘over de zonneauto wordt gelegd’, die in z’n geheel een digitaal 3D-model van de auto vormen. De machine heeft zo’n groot bereik (4000x2000x1500 mm) dat Red One in één keer gemeten kan worden. De machine voert tactiel metingen met een precisie van 3 micron uit.


Waarom deze metingen?

Met de meetdata kunnen de teamleden de afwijking tussen het theoretische model, die in de eerste maanden van het project is gemaakt, en de werkelijke auto bepalen. Hieruit kan een groot aantal conclusies getrokken worden. Zo weet het team wat de werkelijke CdA waarde – de aerodynamische efficiëntie – van de auto was, en kan het team analyseren welke stappen in het bouwproces geoptimaliseerd moeten worden. De ‘oude’ teamleden hebben al een aantal interessante verbeterpunten gevonden. Welke dat zijn houden we nog even geheim, maar natuurlijk niet voor de toekomstige teamleden van Solar Team Twente!

Over Dutch-Shape
Dutch-Shape ontwerpt en produceert fixtures en mallen voor de aerospace- en automotive-branche, waarmee grote en complexe composietdelen vervaardigd kunnen worden. Daarnaast is Dutch-Shape gespecialiseerd in 3D-vormen en complexe of grote constructies en legeringen die moeilijk machinaal te bewerken zijn. Op de klantenlijst van Dutch-Shape prijken onder andere internationaal gerenommeerde namen als Boeing, Airbus, Dassault Aviation, Fokker Technologies, Rolls Royce en Saab.