Foto door Marlen Braun

EN | NL

 

Team 2021 stond voor veel uitdagingen op weg naar een race in 2021. Er zijn al zeven maanden verstreken waarin het team zich concentreerde op het creëren van de meest efficiënte zonneauto. Nu is de ontwerpfase voorbij en is het ontwerp van de auto definitief. Het sub-team van deze week is het structureel sub-team. Voordat we het ontwerp onthullen op 12 maart, zullen we ingaan op hoe de verschillende technische sub-teams deze fase hebben ervaren en welke uitdagingen zij tegenkwamen en welke uitdagingen nog voor hen liggen.

 

Wat doet het structureel subteam?

Bij dit subteam draait alles om de koolstofstructuur van de auto. Als je onze zonneauto voorbij ziet rijden, zie je de buitenste structuur die rood en wit is geverfd. Er is echter ook een innerlijke structuur die zichtbaar wordt zodra het zonnepaneel wordt geopend. Naast het ontwerpen plant het structurele team ook veel voor de productiefase waar ze hun praktijkkennis op de proef stellen. “Ik solliciteerde bij Solar Team Twente omdat ik echt deel wilde uitmaken van dit gemotiveerde en gepassioneerde team. De keuze om ontwerper te worden was niet meer dan logisch, want ik werkte al aan het constructieve gedeelte bij Solar Boat Twente, een ander studententeam uit Twente”, legt Stijn Louws uit.

 

 

 

 

Hoe hebben jullie het begin van het project ervaren?

“We verdiepten ons veel in de theorie en oefenden vele uren in de simulatiesoftware Ansys. Omdat we tijdens onze studie niet veel over koolstof leerden, moesten we een inhaalslag maken ”, legt Stijn uit. Net als de andere subteams staan ​​de constructeurs in nauw contact met de andere subteams. “Thomas en ik hebben Werktuigbouwkunde gestudeerd aan de Saxion Hogeschool en de Universiteit Twente. Dat komt goed van pas omdat we veel raakvlakken hebben met het mechanica sub-team ”. Daarnaast werkten ze ook nauw samen met het aerodynamica sub-team. “De vorm die ze hebben ontworpen, moet immers ook in het echt werken”.

 

Wat doe je naast simuleren en onderzoeken?

Na de ontwerpfase gaat Solar Team Twente over naar de productiefase. Dit moet goed voorbereid worden door bijvoorbeeld de benodigde materialen aan te schaffen en het schuim vorm te geven waarmee de nieuwe zonneauto gebouwd gaat worden. “Om de materialen en faciliteiten voor de bouw van de zonneauto te organiseren, hebben we als technisch subteam veel contact met partners”.

 

Wat gebeurt er nu de ontwerpfase is afgerond?

Solar Team Twente heeft best veel grote Nederlandse partners en twee daarvan zijn vooral relevant voor het bouwen van de constructie van de nieuwe zonneauto. Nu de ontwerpfase is afgelopen, splitsen de constructeurs zich op: enerzijds gaat Stijn bij Stork aan de mal van de auto werken. De mal wordt gebruikt voor het produceren van de buitenkant van de auto, welke is ontworpen door het aerodynamica team. Thomas daarentegen gaat bij NLR aan de binnenste structuur werken. Dit is relevant voor de stijfheid van de auto en maakt deze sterk. “We hebben onze auto al op het computerscherm gezien, dus elke stap naar een echte fysieke auto is buitengewoon spannend”. De eindresultaat, de nieuwe zonneauto, wordt deze zomer onthuld, maar je kunt alvast een preview krijgen tijdens de Design Reveal op 12 maart om 12.00 uur op het Solar Team Twente YouTube kanaal!

Volg ons op Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn om op de hoogte te blijven!