Foto door Camiel Lemmens

EN | NL

 

Team 2021 stond voor veel uitdagingen op weg naar de Bridgestone World Solar Challenge 2021. Er zijn al vijf maanden verstreken waarin het team zich concentreerde op het creëren van de meest efficiënte zonneauto. Nu is de ontwerpfase voorbij en is de vorm van de auto definitief. Het sub-team van deze week is Mechanica. Voordat we het ontwerp onthullen, zullen we ingaan op hoe de verschillende technische sub-teams deze fase hebben ervaren en welke uitdagingen zij tegenkwamen en welke uitdagingen nog voor hen liggen.

 

Wat doet het mechanica team?

Paul: “Kortom, de Mechanical Engineers werken aan de bewegende onderdelen van de zonneauto. Zo ontwerpen we de ophanging, het stuursysteem en de configuratie voor het opladen op zonne-energie (lees hier meer). Om een winnende zonneauto te maken, werken we nauw samen met alle andere technische disciplines. Onze onderdelen moeten tenslotte passen in de auto die de Aerodynamici Engineers ontwerpen. ” De Bridgestone World Solar Challenge- reglementen van dit jaar openen de mogelijkheden van een compleet ander ontwerp ten oopzichte van de auto van 2019, RED E. Zo zijn driewielige auto’s weer toegestaan ​​en wordt PVC Pat geïntroduceerd, een pop die in de auto moet passen. Door de voor- en nadelen af ​​te wegen, simulaties uit te voeren en de verschillende mogelijke ontwerpen te bespreken, werd ‘genoeg tijd hebben’ de grootste uitdaging van het mechanica team.

 

 

 

Hoe is het allemaal begonnen?

Niemand van team 2021 heeft ooit eerder een zonneauto gebouwd – dus waar begin je? Op hun eerste dag in september zat het technische team bij elkaar en vroeg zich af waar ze moesten beginnen. “De mogelijkheden lijken eindeloos, en we besloten de taken die we kenden op te sommen en ze gewoon te verdelen. Pas na een tijdje kwamen we in een werkritme dat hard nodig was voor de uitdagingen die nog moesten komen.”

 

Waarom is het zo moeilijk om een ​​zonneauto te bouwen?

Een zonneauto bouwen doe je niet regelmatig tijdens je opleidingen. Maar de universiteit en hogeschool voorzagen hen van de kennis en kunde om de verschillende onderdelen van de auto te ontwerpen. Hun uitdaging ligt in de complexiteit van het project: alle onderdelen moeten gecombineerd worden. Daarom is goede communicatie essentieel. Niet alleen bij de sub-teams maar ook bij de twee werktuigbouwkundigen. De gebruikte programma’s passen niet altijd in het tempo van het team, dat in een paar maanden een auto ontwerpt. Om verwarring en verloren voortgang te voorkomen, moesten ze een goede manier van werken bedenken: wanneer kun je een bestand openen en wanneer laat je iemand anders weten dat je iets hebt gewijzigd?

 

Volgende stappen

Al hun harde werk wordt binnenkort beloond. De volgende mijlpaal is een evenement waar sommige teamleden naar uitkijken sinds ze zich in maart 2020 hebben solliciteert. Tijdens de Mock-up Test Sessie zullen de Mechanical and Electrical Engineers het concept dat ze hebben ontwikkeld tijdens de ontwerpfase in het actie testen. “Telkens wanneer een nieuw mechanisch onderdeel van de auto op kantoor arriveert, weet ik dat mijn inspanningen het al meer dan waard zijn geweest”, zegt Paul. De lichte en betrouwbare onderdelen zijn zeker iets om trots op te zijn. We kunnen niet wachten om jullie tijdens onze autopresentatie later dit jaar te laten zien hoe alles eruit ziet!

 

 

 

Volg ons op Instagram, Facebook, Twitter, of LinkedIn om op de hoogte te blijven!