Fotos door Jérôme Wassenaar

EN | NL

 

Team 2021 stond voor veel uitdagingen op weg naar een race in 2021. Er zijn al zeven maanden verstreken waarin het team zich concentreerde op het creëren van de meest efficiënte zonneauto. Nu is de ontwerpfase voorbij en is de vorm van de auto definitief. Voordat we het ontwerp op 12 maart voor het eerst tonen, zullen we ingaan op hoe de verschillende technische sub-teams deze fase hebben ervaren, met welke uitdagingen ze te maken hebben gehad en de uitdagingen die nog voor ze liggen. Deze week is dat het elektronica sub-team.

 

Wat doet het elektronica sub-team?

Kort gezegd, werken Rick, Thijs, Tobias en Judith aan de elektrische componenten van de nieuwe zonneauto. Dat zijn natuurlijk de zonnecellen en de batterij, maar ook andere projecten met als doel het hele elektrische systeem efficiënter te maken. Zo werken ze aan SABINE, het “geheime wapen” in 2015 en 2017, waarmee we meer energie uit het zonnepaneel halen wanneer er schaduwen op het zonnepaneel vallen. Bovendien ontwikkelen en verbeteren ze hun zelf ontwikkelde motor en enkele andere, nog geheime projecten. “Het is een unieke ervaring omdat je jezelf veel moet uitdagen. Je wilt niet simpelweg iets bouwen dat werkt. Je wilt iets bouwen dat de race kan winnen!” zegt Judith.

 

 

 

 

Hoe ben je begonnen?

“Toen we eenmaal hadden besloten wie aan welke onderdelen zou werken, begonnen we ons te verdiepen in de details van de componenten, waarbij we de componenten tot in detail leerden kennen. Dat kostte veel tijd”, lacht Judith als ze terugdenkt aan het begin van de ontwerpfase. “Ik begon met te leren wat de verschillende onderdelen van de motor zijn en ging langzaam meer in detail: wat doen de verschillende draden, hoe repareer je ze enzovoort”. Ze merkte ook iets interessants op aan het hele technische team: “hoe meer je een onderdeel begrijpt en ermee werkt, hoe comfortabeler je je voelt. Hierdoor krijg je ook meer zelfvertrouwen omdat je weet hoe alles werkt en hoe je het kunt verbeteren. Dat was ongelooflijk om te zien”.

 

Hoe ontwerp je het elektrische systeem?

“Het bouwen van een zeer zuinige zonneauto binnen een jaar klinkt in eerste instantie bijna onmogelijk. De sterke band met de voormalige teamleden is een groot voordeel – zonder hen zou het ongelooflijk moeilijk zijn”. Bij het ontwerpen en doorontwikkelen van componenten van het elektrische systeem van de nieuwe auto, maken ze gebruik van het oude elektrische systeem: “Een nieuw onderdeel wordt eerst getest in het oude elektrische systeem en daarna in de nieuwe. Door om te wisselen wordt het robuuster en gemakkelijker te debuggen”. Bovendien streven ze er bij het ontwerpen altijd naar om fouten te voorkomen. Perfectie is echter onmogelijk en daarom ontwerpen ze niet alleen om fouten te voorkomen, maar denken ze al na over oplossingen.

 

Hoe heeft het studeren van Advanced Technology jou geholpen bij Solar Team Twente?

Judith: “Op de universiteit hebben we nog nooit aan een project zo groot als Solar Team Twente gewerkt, dus het is moeilijk om parallellen te vinden. Maar wat me heeft geholpen vanuit mijn Bachelor in Advanced Technology was dat ik ervaring heb met het werken in interdisciplinaire teams, veel raakvlakken heb gezien en heb geleerd hoe ze samenwerken. Een ander aspect is het systematisch leren werken: ik wist hoe ik aan een project als dit moest beginnen en de eerste stappen kon zetten”.

 

Wat komt hier na?

De nieuwe reglementen had ook gevolgen voor het elektronica  sub-team. “Sommige componenten zijn bijvoorbeeld van plaats gewisseld, wat betekent dat we ervoor moeten zorgen dat het systeem als geheel nog goed functioneert”, legt Judith uit. “Een van de beste momenten tijdens de ontwerpfase was toen we de vruchten van ons harde werk zagen: het eerste overzicht van de auto en zijn elektrische systeem. Net als bij het eindelijk begrijpen van delen van de auto, was het ongelooflijk om te weten dat je dit hebt ontworpen en dat je ook weet hoe het zal werken. ” De volgende zijn de Mock-up testsessies waar de elektrotechnici samen met het mechanica sub-team hun ontwerp op de proef zullen stellen. Ten slotte wordt op vrijdag 12 maart de eerste teaser van de nieuwe zonneauto gepresenteerd op het Youtube kanaal van Solar Team Twente!

 

Volg ons op Instagram, Facebook, Twitter, of LinkedIn om op de hoogte te blijven!

 

Je kunt ook meer lezen over de andere technische sub-teams:

Structureel sub-team

Aerodynamica sub-team

Mechanica sub-team