Foto door Camiel Lemmens

EN | NL

 

Team 2021 stond voor veel uitdagingen op weg naar een race in 2021. Er zijn al zes maanden verstreken waarin het team zich concentreerde op het creëren van de meest efficiënte zonneauto. Nu is de ontwerpfase voorbij en is het ontwerp van de auto definitief. Het sub-team van deze week is het Aerodynamica Team. Voordat we het ontwerp onthullen op 12 maart, zullen we ingaan op hoe de verschillende technische sub-teams deze fase hebben ervaren en welke uitdagingen zij tegenkwamen en welke uitdagingen nog voor hen liggen. 

 

Wat doet het subteam Aerodynamics?

Dit subteam ontwerpt de vorm van de auto. Rekening houdend met de Bridgestone World Solar Challenge-reglementen, werken ze aan het optimaliseren van de luchtstroom rond de auto. Dit jaar zijn driewielige én vier-wielige auto’s toegestaan, wat mogelijkheden opende in het uiteindelijke ontwerp. Van alle disciplines kan aerodynamica de auto het snelst maken. Dit betekent dat aerodynamica ervoor kan zorgen dat de auto veel sneller rijdt zonder veel energie te verbruiken. Bovendien bepaalt de vorm hoe de zonnecellen en mechanische onderdelen gerangschikt kunnen worden. Daarom is dit subteam een ​​maand eerder begonnen dan alle andere teams om vooruit te werken.

 

 

 

 

Hoe was de eerste maand alleen op kantoor?

“Het sollicitatie team heeft ons heel goed bij elkaar gezocht”, lacht Tim als hij terugdenkt aan hun eerste maand op kantoor. “Het was best vreemd om alleen te beginnen aan de Kanaalstraat, maar het heeft ons ook een goede band gegeven. We hielpen elkaar in het begin veel, want we hadden allemaal natuurlijk nog nooit eerder een zonneauto ontworpen”. In hun eerste weken begonnen ze met tutorials en tekenboxen om de basis te begrijpen. Al snel veranderden dozen in zonneauto’s en volgens Tim zou je versteld staan ​​hoe snel je dat kunt leren als je wat tijd investeert.

 

hoe ben je uiteindelijk tot het nieuwe ontwerp gekomen?

“De nieuwe reglementen bood veel nieuwe mogelijkheden, maar dat betekent niet dat je het wiel opnieuw moet uitvinden”, zegt Tim als hij nadenkt over de verschillende mogelijke ontwerpen. Er waren drie hoofdpunten die de vorm van de auto bepaalden. Ten eerste zijn er de wielen. De regelgeving zou driewielige auto’s toestaan, maar Solar Team Twente heeft de meeste ervaring met 4 wielen. Vervolgens moeten alle zonnecellen op en PVC Pat in de auto passen. Deze manakin is een nieuw onderdeel van de 2021 reglementen. “Er was veel te overwegen en binnen het hele technische team hadden we veel discussies totdat we de definitieve beslissingen namen”.

 

Wat waren tot nu toe de beste momenten als subteam?

Bij aerodynamica draait het veel om simuleren. In die zin is het eenvoudig: je tekent verschillende vormen en simuleert de luchtstroom rond die vorm. “Soms is het echter heel moeilijk om de luchtstroom te voorspellen. Natuurlijk ken je de theorie, maar we hadden een aantal verrassende resultaten in onze simulaties ”, lacht Tim. Een andere uitdaging waren de simulatietijden. Het Aerodynamics sub-team heeft een speciale computer op kantoor om de simulaties uit te voeren, maar een simulatie duurt ongeveer 7-8 uur. “Stel je voor dat je een idee wilt uitproberen dat je had, en dan moet je 8 uur wachten om de resultaten te zien. Dat is veel tijd voor de hoge tijdsdruk die we hebben in Solar Team Twente ”. Gelukkig kon een van de teamleden de simulatietijd aanzienlijk verkorten. “Samen met de uiteindelijke keuze voor het nieuwe ontwerp was dat tot nu toe een van de beste momenten in ons subteam.”

 

De uiteindelijke beslissing

“De deadline voor de uiteindelijke vorm lag al lang vast, maar hoe dichterbij we kwamen, hoe zekerder we waren dat de beslissing niet gemakkelijk was. We hadden een aantal verschillende ontwerpen: sommige waren beter van de mechanica-kant, sommige beter van de aerodynamica-kant. ” En welke beslissing hebben ze uiteindelijk genomen? “Daar moet je nog wat langer op wachten, maar het hele technische team is trots op de auto die we de afgelopen maanden hebben ontworpen. We kunnen niet wachten om het eindelijk aan de wereld te presenteren op 12 maart 2021! ”

 

Volg ons op Instagram, Facebook, Twitter, of LinkedIn om op de hoogte te blijven!