EN|NL

Het afgelopen jaar heeft het team gewerkt in ons kantoor in Enschede, maar over een paar weken verlaten we onze thuisbasis om naar Australië te gaan. In de laatste week van augustus gaat onze zonneauto op transport en een week later vliegen ook de teamleden naar Australië. Wat is er nodig om het gehele project naar Australië te krijgen? Merel vertelt je er alles over in deze Wetenschapswoensdag.

Bij het begin beginnen
Er moet veel worden geregeld voordat we naar Australië gaan. Een slaaplocatie, een werkplaats en de konvooi auto’s moeten worden geboekt. Daarna moeten we besluiten wat we allemaal meenemen naar Australië. Gelukkig is er veel ervaring op dit gebied en zijn er al veel paklijsten. Gebaseerd op de kenmerken van onze auto worden de lijsten aangepast, zodat deze geschikt zijn voor het huidige team. We bereiden “carnetten” voor, waarin alle spullen zijn genoteerd die we naar Australië mee moeten nemen. Deze “carnetten” zijn een soort paspoorten die het mogelijk maken om materialen en spullen voor een bepaalde periode naar een land te krijgen, onder de voorwaarde dat de spullen na afloop weer mee terug worden genomen naar het thuisland. Ondertussen hebben we contact met onze expediteur om het transport te organiseren.

Een extra uitdaging: de accu
Het meest uitdagende object om naar Australië te krijgen is onze accu. Idealiter zouden we de accu met het vliegtuig naar Australië transporteren. Met deze manier van transporteren hebben we twee maanden langer de tijd om de accu te ontwikkelen ten opzichte van transport per boot. Een risico is dat er bijna geen vliegmaatschappijen zijn die accu’s transporteren en nog minder die de accu’s naar Australië willen vliegen. Mijn voorganger vertelde me al dat er in 2017 maar twee maatschappijen waren die de accu wilden transporteren. Nou, ik kan je vertellen, in 2019 zijn dat er geen. Daarom hebben we besloten het ontwikkelproces van de accu te versnellen. Hierdoor was het mogelijk de accu drie weken geleden per boot te transporteren, samen met twee andere Nederlandse solarteams. In de eerste week van september zal de accu in Darwin aankomen.

Transporteren van een zonneauto
Het eerstvolgende deel van het project dat wordt getransporteerd is de zonneauto en alle gereedschappen. Maar hoe pak je een zonneauto in voor transport? Meilink B.V. is een bedrijf dat is gespecialiseerd in verpakkingen. Deze editie leveren zij niet één, maar twee op maat gemaakte transportboxen. In een van de boxen past onze zonneauto perfect en in de andere zullen alle gereedschappen en materialen worden vervoerd naar Australië. In de laatste week van augustus is het hele team druk bezig met het inpakken van deze transportboxen, het klaarmaken van de zonneauto voor transport en het gedag zeggen tegen familie en vrienden. De laatste dag van augustus vertrekt de auto, een paar dagen later gevolgd door de teamleden.

Ben je benieuwd naar het verloop van deze logistieke operatie? Blijf onze website en social media kanalen goed in de gaten houden voor beeldmateriaal en informatie over het transport van RED E, alle materialen en het team!