De eerste kilometers op Australisch asfalt zijn gereden! In Nederland reden we met Red One alleen op afgesloten terreinen, zoals op Vliegveld Twenthe, de Kombaan in Lelystad en Vliegbasis Deelen. Deze locaties gaven de mogelijkheid om in alle rust de auto te testen. Hier, in Australië, gaat dat toch weer wat anders. We testen nu namelijk op de openbare weg tussen het Australische verkeer.

Wouter-Put-5164De voorbereidingen
Na de keuring van Red One op maandag 28 september was het zover, de eerste meters op de Australisch weg. We testen op de  Cox Peninsula Road, een weg van 80 kilometer lang. De ‘Cox’ is een afrit van de Stuart Highway, de weg die we tijdens de challenge helemaal volgen naar de finish in Adelaide.

De testcrew was de eerste testdag vroeg uit de veren. Rond 6 uur ging de wekker om alles voor te bereiden. We arriveerden rond half 9 op locatie. Vervolgens werd de auto van de trailer gehaald, alle wielkappen onder de auto gezet en waren we klaar voor vertrek. Iedereen stond met ingehouden adem te kijken; daar gaat ze!

Testdag 1 en 2
Meteen werd duidelijk dat rijden op de openbare weg anders is dan op een afgezet stuk asfalt. Zo werden we gelijk ingehaald door een aantal personenauto’s. De eerste 80 kilometer gebruikten we om te testen of alle onderdelen van de zonneauto de lange reis naar Australië overleefd hadden. Al snel bleek dat Red One nog tip-top in orde was. Red One reed erg stabiel en gaf ook aan de andere kant van de wereld geen problemen.

De snelheid kon worden opgevoerd. Gemiddeld reden we 80 kilometer per uur in verband met het uitvoeren van bepaalde testen. De rest van de dag, waarin we ruim 400 kilometer aflegden, verliep soepel. We hebben gedurende de dag vooral de vierwielsturing getest. De tweede testdag stond in het teken van protocollen oefenen. Hiervoor werden een aantal scenario’s, zoals het stoppen voor een stoplicht, nagespeeld om iedereen bekend te maken met de stappen die daarvoor nodig zijn. De tweede testdag hebben we 450 kilometer afgelegd. Voor de coureurs Timothy en Wouter was het wel even afzien. In de canopy, waar de coureur zit, werd een temperatuur gemeten van maar liefst 50 ˚C.Wouter-Put-5188

Flink doorwerken ‘s avonds
Wanneer de auto ‘s avonds weer terug is in onze werkplaats, gaat het serviceteam aan de slag. De auto moet technisch volledig nagekeken worden, iets wat we standaard na elke rit doen, omdat de volgende dag weer een testdag op het programma staat. Na een goede avondmaaltijd gaan we op tijd naar bed, want de volgende ochtend gaat de wekker weer om 6 uur om net als de dag ervoor alles voor te bereiden voor weer een nieuwe testdag op de Cox Peninsula Road!

Volg ons!
Benieuwd hoe het Red One tijdens de race zal verlopen? Volg ons dan op FacebookTwitterInstagram, de nieuwsbrief Red News én natuurlijk de website.