Vanaf woensdag waren de eerste teamleden van Solar Team Twente aanwezig op het racecircuit in Zolder. Na korte verkenning van het terrein werd het kamp opgezet op een mooi heuvelig terrein. In de avond arriveerden nog een aantal teamleden, onder andere de coureurs, en werd de eerste nacht, die enigszins nat en koud was, in de tenten doorgebracht.

Op de woensdag stonden we vroeg naast de tent. Het was tijd om de protocollen door te nemen en de pitbox in te richten! Er werd onder andere geoefend met het wisselen van de banden, het wisselen van coureurs en daarnaast werden de veiligheidsprotocollen doorgenomen. In de avond kwamen de laatste teamleden aan en werd er genoten van een barbecue, die was georganiseerd door de organisatie van de iLumen European Solar Challenge. Na de heerlijke barbecue werd er een wandeling over het verlichte circuit van Zolder gemaakt. Hierna hebben we met zijn allen nagenoten van de eerste avond bij de tenten.

The RED Engine raceklaar maken

Vandaag, de dag voor de start van de iLumen European Solar Challenge, was het tijd voor de laatste oefening op het circuit met The RED Engine. We waren als eerste aan de beurt en stonden om 9 uur met de zonnewagen op het circuit. De coureurs konden voor een laatste maal oefenen. Het is een belangrijk uur geweest waarin nog leerlessen zijn geweest voor zaterdag en zondag.

Binnen een uur moesten we weer van het circuit af en vervolgens was het al snel tijd voor de scrutineering. The RED Engine werd op verschillende onderdelen getest om te kijken of hij voldeed aan de eisen volgens de reglementen. The RED Engine werd getest op veiligheid door middel van onder andere een remtest, maar ook op gebied van mechanica en elektronica. Een ander onderdeel van de scrutineering is het wegen van de coureurs. Wanneer je onder de tachtig kilo weegt, krijg je extra ballast mee. De coureurs dronken nog een extra flesje water en gingen op de weegschaal staan. Het was raak; Lars van der Aa en Wouter Put kregen een zak met zand met hun naam erop, zij wogen minder dan tachtig kilo. Coen Hartjes woog nét genoeg en mocht zonder zak weg.

Wouter Put met ballast

Het gehele team is voorbereid en met The RED Engine zijn we goed door de scrutineering heen gekomen. Morgen zal om half negen ‘s ochtends de long run van start gaan. We hebben er ontzettend veel zin en zijn gedreven om een mooie race neer te zetten. We zullen jullie op de hoogte houden. Houd ons dit weekend in de gaten via de website en sociale media.