Ik ben Gijs Rolff, 21 jaar oud en ik heb intussen mijn eerste masterjaar Mechanical Engineering afgerond. Toen ik hoorde dat er een nieuw solarteam gevormd zou worden, heb ik direct gesolliciteerd. Ik had mijn sollicitatiebrief eigenlijk al gestuurd voor de procedure geopend was. Mijn voornaamste reden dat ik heb gesolliciteerd, is omdat er volgens mij tijdens de studententijd geen gaver project is om aan mee te werken.

Deel uitmaken van Solar Team Twente betekent keihard werken met een team van razend fanatieke medestudenten die daadwerkelijk de efficiëntste auto ter wereld maken. Het doel is om op energie van de zon alleen, zo snel mogelijk 3000 km af te leggen. Binnen het team werk ik samen met getalenteerde studenten, ieder gespecialiseerd in zijn eigen vakgebied.

Gijs Rolff ©Jerome Wassenaar (853x1280)Ultieme ontwerpuitdaging

Voor mij is dit de ultieme ontwerpuitdaging omdat je de kans krijgt het hele proces mee te maken. Als eerste het conceptuele ontwerp van de auto en daarna volgt de ontwerpfase. In het bedrijfsleven houdt het hierna vaak op. Voor het solarteam geldt echter dat de productievoorbereiding, de productie zelf, het testen en natuurlijk de race allemaal binnen de taakomschrijving valt.

Structureel Ontwerp

Mijn functie binnen het solarteam omvat het structureel ontwerp. Dit houdt in dat ik samen met Mark Lameris verantwoordelijk ben voor de interne ribstructuur waar alle onderdelen aan worden bevestigd. Daarnaast vergt het werken met super lichte materialen zoals carbonvezels ook een complex productieproces dat tot in de puntjes moet worden uitgedacht. Het doel is om een zo licht mogelijke constructie te ontwerpen, die toch aan zijn functie voldoet. Dat houdt in dat alles heel moet blijven gedurende de race, maar er moet ook rekening worden gehouden met de vervorming van alle onderdelen onder zware belastingen. Ook veiligheid is essentieel; de coureur bevindt zich daarom in een beschermende kooi. Wat de taak als structureel ontwerper extra uitdagend maakt, is de sterke afhankelijkheid van alle andere deeldisciplines. De structuur moet passen binnen de vorm die de Aerodynamica-specialisten ontwerpen, daarnaast moeten alle mechanische en elektrische componenten eraan bevestigd worden.

De studie Mechanical Engineering sluit erg goed aan op mijn functie als structureel ontwerper. Vooral ook het volgen van het vak composites heeft mij erg geholpen om goede achtergrond kennis te hebben met het te gebruiken materiaal, want grofweg kan gezegd worden; alles van carbon composiet valt binnen de taakomschrijving van structureel ontwerp. Ook is het zeker een voordeel dat ik al lang met Solidworks, het CAD programma dat wij gebruiken, heb gewerkt.

Grote kans

Ik heb altijd al met bewondering gekeken naar de teams die mij voor zijn gegaan in het bouwen van een zonneauto en het voelt dan ook nog steeds onwerkelijk dat ik de kans heb gekregen om ditzelfde te doen. Er is nu zoveel kennis en ervaring binnen het team en met de partners opgebouwd dat we een hele grote kans hebben om de komende editie van de World Solar Challange te winnen. Ik heb er alle vertrouwen in dat wij met dit team en de ondersteuning die we hebben dit nu ook waar te maken.

 Maxon Motors, Gijs RolffPortretfoto: Jérome Wassenaar, headerfoto: maxon motors benelux B.V.