Headerfoto door Jerome Wassenaar

EN|NL

Weer of geen weer, wij hielden dit weekend als ultieme voorbereiding voor de Bridgestone World Solar Challenge een racesimulatie in het Gelderlandse Deelen. In de racesimulatie testen we alle protocollen en planningen die opgesteld zijn om een veilige en efficiënte race te rijden in Australië. In dit fotoverslag krijg je een indruk van hoe de racesimulatie te werk gaat.

  1. 06:00 WAKKER WORDEN SOLAR TEAM TWENTE!

Foto door Jerome Wassenaar

“WAKKER WORDEN SOLAR TEAM TWENTE!” luidt het in de tenten om 06:00 op zaterdagochtend 17 augustus. Binnen 15 minuten pakken we onze spullen in en staan we naast de tent. Het ochtendprotocol gaat van start…

2. Een team, meerdere taken

Foto door Jerome Wassenaar

Iedereen in het raceteam heeft zijn eigen verantwoordelijkheden gekregen in het protocol. We hebben in totaal 2 uur om ons zelf en de auto klaar te stomen voor de racedag. Je kunt hierbij denken aan het prepareren van het zonnepaneel maar ook aan het smeren van ontbijt. Natuurlijk kan een bakje koffie geen kwaad in de ochtend en maakt Emma zo ieder teamlid erg blij.

3. 08:08 Vertrek zonneauto 

Foto door Jerome Wassenaar

Op stipt de correcte tijd vertrekt het racekonvooi en rijdt het over de natgeregende wegen op Vliegbasis Deelen. Natuurlijk wordt er net als in Australië links gereden op de weg. We beginnen de race op de derde plaats. De eerste coureur? Dat is Evert!

4. Pech! 

Foto door Jerome Wassenaar

De band van de DMU is lek. De DMU is de auto waar alle belangrijke beslissingen rondom de strategie van de race worden gemaakt en waar het directe contact met de coureur plaats vindt. Dit betekent dat er een snelle autowissel plaats moet vinden omdat RED E anders niet door kan rijden. Dat is gelukt! Door het snelle handelen van het team kon de auto na 3 minuten vertrekken. Tijdens de racesimulatie worden er meerdere van deze situaties getest. Van het weghalen van een kangoeroe van de weg tot het vervangen van een lekke band van RED E, alle scenario’s worden getest!

5. Controlstop

Foto door Jerome Wassenaar

We zijn gearriveerd op de eerste controlstop. We staan inmiddels op de tweede plek! De coureurs doen er ondertussen alles aan om zich warm te houden, in het grauwe Nederlandse weer. Een ding is zeker, dat zal in Australië niet nodig zijn!

6. 180 graden gedraaid

Foto door Jerome Wassenaar

Na de controlstop rijden we weer verder. Ineens krijgen we vanuit de portofoons te horen dat de zonneauto 180 graden is gedraaid op het circuit. Dit komt doordat de wegen glad waren en de auto is gebouwd op rechte wegen in Australië. Gelukkig rijden we om veiligheidsredenen niet hard en is de coureur ongedeerd.

7. Safety First! 🚦

Foto door Jerome Wassenaar

Net als er in Nederland stoplichten zijn deze er natuurlijk ook op de route van Darwin naar Adelaide. Het is belangrijk dat we weten hoe we veilig kunnen stoppen in de stad. Safety first!

8. Trial and Error

Foto door Jerome Wassenaar

Het doel van de racesimulatie is om de race zo goed mogelijk voor te bereiden. Zo wordt alles tussentijds geëvalueerd en verbeterd! “De leercurve is stijl. Wanneer er wat fout gaat, wordt dat direct besproken en verbeterd waar nodig”, vertelt onze enthousiaste Nikki van het mediateam.

9. Finish!

Twee dagen hebben we gestreden tijdens de Deelen Solar Challenge en we zijn tweede geworden! Als klap op de vuurpijl staan onze partners en oud teamleden ons op te wachten bij de finish. 🏁 Bedankt voor de organisatie en support! Wij zijn klaar voor ons vertrek naar Down Under. 😊

Ben je benieuwd naar wat we nog meer hebben meegemaakt tijdens onze racesimulatie? Bekijk onze Instagram stories, de aftermovie op facebook of lees het persbericht op onze site!