Fiekke_HillerstromAls je in het serviceteam zit tijdens de race, moet je er vroeg uit en heb je een belangrijke taak tijdens de control stops. Daarnaast sta je altijd stand by tijdens de race voor het verlenen van service bij onverwachtse technische situaties. Fieke Hillerström (Elektronica) vertelt hoe een racedag van het serviceteam eruit zag tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in 2015.


Voor zonsopkomst:
Tijdens de race staat het serviceteam als eerste van het team op, ongeveer 1,5 uur voor zonsopgang. Je pakt je slaapspullen (matje, slaapzak) in en legt ze op de transportbox, je dagrugzak en kussen in de auto. Daarna haal je de zonneauto uit de werkplaatstent en maakt alles klaar voor het ochtend laden. Voor de zon op komt, wordt al een keer gecheckt of alles elektrisch nog werkt. Dit betekent; de auto opstarten en even kijken of de motor reageert bij het indrukken van de gasflipper. Als er dan iets stuk blijkt, is er nog genoeg tijd om het te fixen.

Fieke en Robin Solar Team Twente ©Gijs Versteeg

©Gijs Versteeg

Bij zonsopkomst: Op het moment dat de zon opkomt, checken we of er genoeg inkomsten zijn om het stand-by verbruik op te heffen en dus rendabel is. Schaduw betekent minder inkomsten en is dus verboden. Iedereen die schaduw maakt, wordt hierop aangesproken. Tegen 8:00 uur wordt de oplaadconfiguratie afgebroken, het paneel getaped en de auto naar de weg getild. De coureur stapt in en rijdt weg.

8:00 uur: Als de zonneauto vertrokken is, ruimt het serviceteam gauw alles op en rijdt op snelheidslimiet erachteraan. Het team voegen zich achter de DMU (volgauto) in het konvooi. Daar blijf je rijden tot je vooruit gestuurd wordt naar een control stop.

Fieke Hillerström Red One zonnepaneel ©GijsVersteeg

©Gijs Versteeg

Control stop: Ter voorbereiding van de control stop leg je een zeil neer, waar de auto op komt te staan. Mechanica legt alles klaar voor de oplaadconfiguratie. Elektro zorgt voor de laptop (om de inkomsten te monitoren tijdens het laden), paneelspuit, demiwater en IR-camera. 5/10 minuten voor het einde van de control stop stop je met het sproeien van demi-water, zodat het paneel droog is voor het tapen. Aan het eind van de control stop wordt de oplaadconfiguratie afgebroken. Dan stapt de coureur in en wordt het paneel getaped.

Control Stop ©Gijs Versteeg Solar Team Twente

©Gijs Versteeg

Na control stop: Als de auto weer weggereden is, ruimt het serviceteam wederom op en voegt zich in het konvooi. ‘s avonds wordt er gestopt op een plek in de outback. Hier wordt weer geladen, zoals ‘s ochtends. Als de zon helemaal onder is, wordt de auto mechanisch en elektrisch gecheckt. Het paneel wordt schoongemaakt en ingepakt in folie. Als er problemen zijn, worden deze ‘s avonds / ‘s nachts gefixt. Dit was bij ons niet het geval. De konvooiauto’s maak je weer service-ready en als alles klaar is: slapen!

Wil je ook meemaken hoe het is om in het serviceteam te zitten? De sollicitaties voor het nieuwe team zijn geopend. Solliciteer nu!

©Jérôme Wassenaar finish Adelaide Fieke en Irene Solar Team Twente

©Jérôme Wassenaar