Headerfoto door Martina Ketelaar

EN|NL

Onze zonneauto RED E rijdt tijdens de Bridgestone World Solar Challenge niet alleen: er rijdt een heel konvooi mee met in totaal 39 teamleden. In deze blogserie leggen we uit hoe we met het gehele team en een zonneauto de outback doorkruisen. Deze week meer over het middelpunt van het konvooi: de zonneauto en de coureurs. 

Maanden werk is vooraf gegaan om de kleinste zonneauto ooit, oftewel RED E, te ontwerpen, te produceren en te testen. RED E is de auto waar alles om draait! Afgelopen maanden hebben we al veel over de zonneauto geschreven en technische onderdelen toegelicht in de Wetenschapwoensdagen. Hoe is het in de zonneauto tijdens de race en wat is er nodig om deze kleine zonneauto te besturen? 

De wereld van de coureur
De coureur rijdt gedurende ruim drie uur alleen door de outback. Het wordt al snel 40 graden in de zonneauto en soms nog wel meer. De coureur heeft vrijwel geen contact met de buitenwereld, geen radio in de auto en een kleine ventilator die functioneert als airco. Het enige wat de coureur heeft is de Stuart Highway en contact met de DMU. Het is dus belangrijk dat ze coureur fit en gefocust is tijdens de race. Daarbij moet de coureur stressbestendig zijn: wat doe je bijvoorbeeld als een grote road train (enorme vrachtwagen) inhaalt; een kangoeroe over de weg springt of de je met de zonneauto over een cattle grid (veerooster) moet rijden? Inderdaad! Dan is het belangrijk om rustig te blijven en de auto op de weg te houden.

Ogen en oren van de zonneauto
Het enige contact dat de coureur heeft is dus met de volgauto, de DMU. De DMU neemt contact op om te checken hoe het met de coureur en met de zonneauto gaat. Deze communicatie verloopt met een porto. De coureur moet dus communicatief sterk zijn en duidelijk kunnen verwoorden hoe de situatie in de zonneauto is. Daarbij ben je als coureur de ogen en oren van de zonneauto. Vooral voor de data-acquisist, de persoon die alle gegevens in en om de zonneauto bijhoudt en controleert of alles naar verwachting verloopt, is dat van toegevoegde waarde. De data-acquisist kan alleen data beoordelen, terwijl de coureur ook kan horen en voelen wat de zonneauto doet. 

Fysieke kenmerken van een coureur
Zowel de reglementen van de Bridgestone World Solar Challenge als de afmetingen van de zonneauto hebben invloed op de fysieke eigenschappen van de coureur. De twee belangrijkste eisen zijn de lengte en het gewicht van de bestuurders. In het team is besloten om 1,80 meter als maximum lengte toe te staan. Hier is de zonneauto dan ook op ontworpen. Mensen die groter zijn dan 1,80 meter passen simpelweg niet in de zonneauto, of voldoen niet aan de veiligheidsregels van de organisatie. Het gewicht is bepaald vanuit de organisatie en gesteld op 80 kilogram. Elke coureur wordt aangevuld tot dit gewicht, zodat dit voor elk team gelijk is. Het is toegestaan om een coureur te laten rijden die meer weegt, maar extra gewicht betekent ook een minder efficiënte race. Daarom houden we binnen Solar Team Twente een maximum gewicht van 80 kilogram aan. 

Foto door Martina Ketelaar

Oefenen oefenen oefenen
De laatste weken trainen de coureurs veel in de Australische hitte. Zo sporten de vier teamleden bijna dagelijks om in topvorm te blijven en rijden ze veel in de zonneauto om aan de hoge temperaturen te wennen. Ook het in- en uitstappen wordt geoefend, zodat ook hier tijd op wordt gewonnen. 

 Heb jij nog vragen aan een van onze coureurs? Stel je vraag snel via onze social media kanalen. Aankomende donderdag gaan we tijdens onze live vlog vanuit Darwin namelijk in gesprek met een van de coureurs!