Headerfoto door Patrick Ooms

EN|NL

Onze zonneauto RED E rijdt tijdens de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) niet alleen: er rijdt een heel konvooi mee met in totaal 39 teamleden. In deze blogserie leggen we uit hoe we met het gehele team en RED E de outback doorkruisen. Elke auto in het konvooi heeft een andere functie. Deze week vertellen we je alles over de vrachtwagen en zijn bestuurders.

Transport van noord naar zuid
Alle benodigde materialen worden in twee transportboxen naar Australië gevlogen. We komen aan in Darwin en na de race vertrekken we weer vanuit Adelaide, 3000 kilometer zuidelijker. Alle materialen moeten dus van noord naar zuid, maar hoe? Per vrachtwagen! Deze vrachtauto vervoerd alle kampeerspullen, die nodig zijn om de nachten door te komen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Die vrachtwagen moet natuurlijk bestuurd worden. Deze editie gaan daarvoor zelf drie vrachtwagenchauffeurs mee tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Lees hieronder wie dit zijn en wat hun ervaring is.

Familie chauffeurs
Ron Lam gaat al sinds 2013 met ons mee naar Australië om de vrachtwagen te rijden. Ruim 3000 kilometer in een grote vrachtwagen door de Outback rijden is echter een hele uitdaging. Een extra vrachtwagenchauffeur was geen overbodige luxe. Omdat hij thuis alle verhalen zo enthousiast vertelde, kregen dochter Michelle en haar vriend Rik ook zin om mee te gaan. Daarom gaan ze deze editie voor de tweede keer alle drie mee.

Vroeg uit de veren
Als vrachtwagenchauffeur rijd je een heel andere race dan de rest van het konvooi. De vrachtwagen vertrekt als eerste van de kamplocatie, om 7:00 uur ’s ochtends, nadat het kamp is opgeruimd. De chauffeurs rijden voorop en komen als eerste aan bij de nieuwe kamplocatie. Michelle: “Het was vooral heel bizar hoeveel kilometers je in één dag rijdt en hoe je alles om je heen ziet veranderen zoals het klimaat en de weersomstandigheden.”

Foto door Patrick Ooms

Vaderfiguur voor de groep
Ron is intussen ervaren geworden in het begeleiden van het team met de vrachtwagen van Darwin naar Adelaide, maar ook als ondersteunend teamlid. Lars Klein, raceleider van team 2017, beschreef Ron dan ook als ‘vaderfiguur’ van de groep. Behalve vrachtwagenchauffeur zijn, weet Ron ook heel goed wat het team nodig heeft: een kopje koffie op het juiste moment, opbeurende woorden of juist een luisterend oor. Wanneer iedereen druk bezig is in de ochtend, zorgt Ron ervoor dat de koffie klaar is en loopt hij meteen een rondje door het kamp om iedereen van koffie en thee te voorzien.

Een gave ervaring
‘Ik vond het een super gave ervaring. Zeker om met mijn vriendin en schoonvader mee te maken. Toen het team me dit jaar weer vroeg, hoefde ik er niet lang over na te denken,’ vertelde Rik enthousiast. De vrachtwagenchauffeurs komen vlak voor de race aan in Darwin. In Nederland hebben we al eens kennis gemaakt en in Australië horen ook de vrachtwagenchauffeurs meteen bij het team: “De teamspirit die ik van de eerste tot de laatste dag gevoeld heb, is echt bijzonder,” vertelde Ron. Ook Michelle wilde dit avontuur nog een keer meemaken: “Ik vond het heel gaaf om in zo’n korte periode mensen heel goed te leren kennen en te zien dat het team echt wil winnen. Verder was het heel bijzonder om te kamperen in de natuur en dat je een week lang niet kan douchen. Vooraf lijkt dit allemaal heel erg, maar je went er best wel snel aan.”

Volgende keer: kijkje in de zonneauto
Volgende week nemen we een kijkje in de auto waar het allemaal om draait: de zonneauto. Hoe is het om deze auto te besturen en hoe bereiden de coureurs zich voor op het rijden tijdens de Bridgestone World Solar Challenge?

Wil jij graag meer weten over de logistieke operatie tijdens de Bridgestone World Solar Challenge en het kampement? Stel je vraag in een opmerking op onze social media kanalen en wie weet beantwoord Merel aankomende donderdag in de live vlog vanuit Darwin wel jouw vraag!