Headerfoto door Patrick Ooms

EN|NL

Onze zonneauto RED E rijdt tijdens de Bridgestone World Solar Challenge niet alleen: er rijdt een heel konvooi mee met in totaal 39 teamleden. In deze blogserie leggen we uit hoe we met het gehele team en een zonneauto de outback doorkruisen. Deze week de auto die de zonneauto door de outback begeleidt, de Escort.  

De Escort vormt samen met de DMU en RED E het racekonvooi. De Escort rijdt voor de zonneauto en begeleidt RED E tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. De communicatie- en veiligheidsprotocollen zijn enorm belangrijk voor het goed laten verlopen van de race. In de Escort komen deze twee samen. Hoe dat precies gaat lees je in deze blog.

Communicatie tijdens de race vanuit de Escort
Teamleden in de Escort communiceren tijdens de race enerzijds met het racekonvooi maar anderzijds ook met alle andere acht auto’s in het konvooi. De communicatie loopt via bakkies (= radio’s) en portofoons. Dit is de enige manier van communicatie, aangezien internetverbindingen vaak afwezig zijn in de outback. Even een whatsapp berichtje sturen of met elkaar bellen zit er niet in. Om de communicatie over de portofoons soepel te laten verlopen zijn communicatieprotocollen gemaakt en vooraf door alle teamleden goed geoefend. Hierdoor gaat de informatievoorziening tijdens de race zo snel maar ook zo duidelijk mogelijk. Een inhaalverzoek van de Media auto om het racekonvooi in te halen ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

“Media aan Escort, verzoek om in te halen, over.”
“Escort aan Media, komt tegenligger aan, niet veilig, wachten, over.”
Tegenligger passeert konvooi.
“Escort aan Media, inhaalverzoek goedgekeurd, over.”
“Media aan Escort, begrepen, uit.”

Veiligheid tijdens het stilstaan van RED E
Mocht RED E onverhoopt toch stil komen te staan aan de zijkant van de weg, dan is het belangrijk dat we veilig omgaan met de situatie. Indien er minder dan tien meter van de weg wordt geparkeerd, gaan er vlaggers voor en achter de ontstane stopplek staan. In deze situatie let de voorste vlagger op tegenliggers terwijl de achterste vlagger let op achteropkomend verkeer. De afstanden tussen de voorste en achterste vlagger kunnen erg groot zijn. Denk je maar in dat een groot deel van de konvooiauto’s rondom de zonneauto komen te staan. Met fluitjes communiceren de vlaggers of er verkeer aankomt. Tussen de vlaggers in worden een pionnen geplaatst zodat langskomend verkeer duidelijk ziet dat zij op moeten letten. Daarnaast zorgen de pionnen ervoor dat het service team (= het team dat de zonneauto repareert) veilig en ongestoord hun werk kan uitvoeren.

In de Escort
De Escort wordt bemand door vijf teamleden. Eén van deze mensen bestuurt de Escort, in ons geval is dit Guido. Naast hem zit Jasper, hij is verantwoordelijk voor de communicatie over het hele konvooi. Hij heeft alle portofoons en bakkies binnen handbereik. Daarnaast is Jasper ook Safety Officer. Dit houdt in dat hij zorgt dat veiligheid voorop staat als het racekonvooi onverwacht stil komt te staan en dat de veiligheidsprotocollen goed worden uitgevoerd. Achterin zit één van de coureurs voor het geval dat de coureur in RED E niet meer verder kan rijden. Naast de coureur zitten Sybren en Frances op de achterbank van de Escort. Sybren schrijft gedurende de Bridgestone World Solar Challenge alle verkeerssituaties op, die door de Scout worden doorgegeven. Zo weten de teamleden in de Escort ten alle tijden waar en wanneer bijzondere verkeerssituaties zijn, zoals tegenliggend verkeer of zijwegen. Wanneer nodig communiceert Jasper deze situaties dan naar de rest van het konvooi. Tijdens controlstops is Sybren verantwoordelijk voor de veiligheid van en het overzicht over de zonneauto. Tot slot zit ook Frances in de Escort. Zij houdt bij wat er gebeurd, zoals inhaalacties of andere bijzondere situaties, zodat het hele media team hiervan op de hoogte kan worden gebracht tijdens controlstops. Daarnaast schrijft Frances de persberichten over de racedagen.