Headerfoto door Patrick Ooms

EN|NL

Strategisch hoofdkwartier op wielen

Onze zonneauto RED E rijdt tijdens de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) niet alleen: er rijdt een heel konvooi mee met in totaal 39 teamleden. In deze blogserie leggen we uit hoe we met het gehele team en RED E de outback doorkruisen. Elke auto in het konvooi heeft een andere functie. Deze week lees je meer over de DMU, ons rijdend strategisch hoofdkwartier.  

Het maken van beslissingen
Hoe hard gaan we rijden met onze zonneauto tijdens de BWSC? Wanneer gaan we andere auto’s inhalen? En waar gaan we overnachten vanavond? Het antwoord op deze vragen wordt gegeven door mensen in de DMU. De DMU rijdt achter RED E en is verantwoordelijk voor alle beslissingen die worden gemaakt en de communicatie hiervan aan de coureur. De mensen in de DMU zorgen ervoor dat RED E veilig en als eerste over de finish gaat in Adelaide. Vrijwel alle aansturing van RED E gebeurd dan ook vanuit de DMU.

Wie zitten er in de DMU en wat doen zij?
In deze auto zitten de raceleider, de ondersteunende raceleider, de strateeg, de data-acquisist, de weerman en een observer vanuit de organisatie van de Bridgestone World Solar Challenge. De raceleider is eindverantwoordelijk voor alle beslissingen die gemaakt worden en de ondersteunende raceleider helpt hiermee. De strateeg, data-acquisist en weerman voorzien de raceleider met alle nodige informatie. De raceleider neemt de beslissing en communiceert deze via een portofoon naar de coureur. De coureur en data-acquisist zorgen voor het uitvoeren van de beslissingen: bijvoorbeeld het rijden van een bepaalde snelheid.

Strategie
De strateeg is een heel jaar bezig geweest om de optimale strategie voor de race te bepalen. We beginnen de race met een volle accu en het doel is om deze helemaal leeg te rijden tot aan de finish. Dit is erg lastig aangezien het bepalen van de juiste snelheid van vele factoren afhankelijk is, zoals de zoninstraling, het vermogen van de motor, de temperatuur, het weer, de handelingen van de concurrentie en de wegcondities.

DMU: het controlecentrum van RED E
De DMU fungeert als een soort controlecentrum. RED E staat continu in verbinding met dit controlecentrum om zaken als accuspanning, motortemperatuur en zonnecelopbrengst uit te wisselen. Deze informatie is allemaal nodig voor de strateeg en de raceleider om de juiste beslissingen te kunnen nemen. De DMU is één van de grotere auto’s van het konvooi zodat er genoeg bureaus en laptophouders ingebouwd kunnen worden. Dit allemaal om de zonneauto tijdens de race uit te lezen en aan te sturen om een zo goed mogelijke race te rijden!

Wil je meer weten over de DMU en de functie van de strateeg? Stel dan je vragen via onze social media kanalen!