Lonely planet foto door: Dronewatch

Wat je misschien weet is dat deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge niet alleen het ontwikkelen van de beste zonneauto is. Er komt veel meer bij kijken. Hoe krijg je je zonneauto van Darwin naar Adelaide op de meest veilige en snelle manier? Dat is niet een kwestie van nattevingerwerk, maar daarvoor wordt strategie uitgedacht. Deze strategie is weer afhankelijk van heel veel verschillende variabelen, bijvoorbeeld het weer. In deze blog geven we antwoord op de vraag: Hoe worden alle verschillende variabelen verwerkt tot het rijden van de beste race?

RED Shift is op haar weg naar Adelaide afhankelijk van verschillende variabelen. Dit zijn bijvoorbeeld externe variabelen als de zonne-intensiteit, richting van de wind maar ook stoplichten. Allemaal hebben ze invloed op de mate van prestatie van RED Shift gedurende de race. Het weer wordt vanuit de weerauto die een uur voor het racekonvooi uitrijdt doorgegeven aan de strateeg en de meteoroloog. De meteoroloog heeft de taak om de weerbeelden te interpreteren en geeft dit door aan de strateeg.

Ook interne variabelen spelen een rol. De Data-Acquisist houdt de elektrische systemen in de auto in de gaten.  Via een draadloze verbinding CELINE maakt hij contact met het informatiecentrum van de auto CAN (control area network). CAN verzamelt alle informatie van de elektrische systemen in de auto, zoals van SABINE 2.0 en van bijvoorbeeld het stuur De Data Acquisist kan dit vervolgens zien door zijn eigen ontwikkelde interface. De belangrijkste variabele die hij in de gaten moet houden en die invloed heeft op de strategie is de accuspanning. Daarnaast moet hij kijken of er geen inconsequenties in het elektrisch systeem van de auto zitten. Wanneer dit het geval is, is het mogelijk dat er een systeem in mindere mate presteert, niet presteert is. Het is erg belangrijk om deze factoren in de gaten te houden voor de veiligheid van de coureur en de andere weggebruikers. Alle variabelen worden via de Data-Acquisist doorgegeven aan de strateeg.

Nu de strateeg de variabelen heeft van de weerauto en de Data-Acquisist voert hij deze in, in zijn eigen ontwikkelde strategiemodel. Dit model rekent vervolgens de lange termijnstrategie uit. De belangrijkste beslissing die er wordt gemaakt is hoe hard RED Shift gedurende de tocht het beste kan rijden.

Jérôme Wassenaar

De strateeg geeft zijn aanbeveling door aan de raceleider. De raceleider is vervolgens verantwoordelijk om de korte termijn beslissing te maken. Het is mogelijk dat deze afwijkt van wat de strateeg hem heeft aangeraden omdat de korte termijn beslissing uiteindelijk sneller of veiliger is. Dit is bijvoorbeeld mogelijk wanneer er een team vlak achter ons konvooi zit. De strateeg kan op basis van de langetermijnstrategie zeggen dat we zacht moeten rijden, maar op zo’n moment kan de raceleider er voor kiezen om toch te versnellen om de concurrentie voor te blijven.  Wanneer de beslissing is genomen koppelt de raceleider het nieuwe setpoint (snelheid) terug aan de Data-Acquisist en de coureur. De Data-Acquisist versnelt de auto van een afstand, waarna de auto automatisch versnelt tot het gegeven setpoint.

Het rijden van een bepaalde snelheid tijdens de race is dus niet zomaar iets. Het is afhankelijk van allerlei verschillende variabelen.


Volg ons verhaal van de Bridgestone World Solar Challenge op FacebookInstagram en Twitter en kijk vanavond na het acht uur journaal of na het late journaal naar het programma “Oranje Boven, Down Under” op NPO1.