Lars van der Aa ©Jerome Wassenaar (853x1280)Samen met Julian Biesheuvel en Coen Hartjes had Lars van der Aa de eervolle taak om het ontwerp van de zonneauto te bepalen. Zij hebben uit een aantal concepten de meest aerodynamische auto gekozen. Dit ontwerp resulteerde in een zonneauto met drie wielkappen. Veel mensen vragen zich af hoe dit proces is verlopen en waarom we hiervoor hebben gekozen. Lars van der Aa licht dit toe.

Samen een ontwerp kiezen
“Iets voor het begin van de ontwerpfase zijn Coen, Julian en ik begonnen met het tekenen van conceptauto’s. Hier hebben we veel keuzes in meegenomen. Natuurlijk wilden we zelf de auto zo aerodynamisch mogelijk, maar ook hielden we rekening met de zonnepaneel-indeling van elektrotechniek, de wielophanging van mechanica, de stijfheid van de auto voor structureel en de locatie van de coureur (deze locatie is erg belangrijk voor mechanica en structureel, want dat bepaalt voor een groot deel de massaverdeling en de krachten in de auto). Uiteindelijk hebben we alle conceptauto’s doorgerekend met SolidWorks en ANSYS om te onderzoeken welke concepten de beste aerodynamische schil hadden. Deze modellen hebben we aan de andere deelteams van het technisch team voorgelegd om de voor- en nadelen te bespreken. Uiteindelijk hebben we samen een ontwerp gekozen met het technisch team waar we met z’n allen het meeste vertrouwen in hebben.”

Waarom drie wielkappen?
Maar wat is nou precies het idee achter twee wielkappen aan een kant? “Wanneer je twee wielkappen hebt, in plaast van één lange wielkap, kun je smallere wielkappen maken’ vertelt Lars. ‘Een smallere en minder lange wielkap betekent een verkleining van je frontale oppervlak en omstroomd oppervlak. Dat is weer gunstig voor je aerodynamica, omdat je de stroming dan minder ‘in de weg’ zit. Omdat we een asymmetrische auto hebben gebouwd, zit de coureur aan de andere kant in de wielkap. Deze is daardoor breder en wat dat betreft minder aerodynamisch. Dit heeft echter weer een voordeel, aangezien er bij twee wielkappen achter elkaar luchtwervels van de voorste wielkap op de achterste wielkap belanden. Dat komt de weerstand niet ten goede. Om dit zoveel mogelijk te reduceren hebben we flink wat Foto Larsnachturen moeten tekenen.”

Spannende race
Lars vervolgt met een brede glimlach: “Het was ontzettend gaaf om het ontwerp van de auto te maken! We zijn zover we weten het enige team met drie wielkappen. Beide ontwerpen hebben voor- en nadelen. De race zal nu moeten uitwijzen wat beter is: twee of drie wielkappen. Spannend wordt het zeker!” Ook zo benieuwd hoe Solar Team Twente het gaat doen tijdens de race?! Volg ons dan op Facebook, Twitter, Instagram en natuurlijk de website!