EN|NL

Voordat onze RED E mee kan rijden voor de titel van wereldkampioen in Australië moest de zonneauto eerst in Darwin aankomen. Vanochtend was het eindelijk zo ver: de zonneauto kwam aan en de voorbereidingen om te gaan testen kunnen beginnen. Daar ging een hele logistieke operatie aan vooraf. Merel Oldenburg, Secretaris Financiën & Logistiek van het team, is hiervoor verantwoordelijk. In deze blog lees je hoe dit transport verliep.  

Autobanden schrobben voor Australië
De douane van Australië is erg streng. Alles moet blinkend schoon zijn om Australië binnen te komen. Een kleine hoeveelheid vuil, zoals zand (of erger: modder!) en je transportbox kan grote vertraging oplopen. Dit komt door de strenge regels die het land hanteert rondom biosecurity ( = een aantal eisen opgesteld door een land om ziektes te voorkomen). Dat leverde de week voor vertrek een bijzonder beeld op bij onze werkplaats in Enschede: alle gereedschappen en materialen die werden ingepakt voor de reis werden eerst uitgebreid schoongemaakt. Zelfs de autobanden van RED E zijn in het sop gezet. Daarnaast werd RED E natuurlijk extra goed ingepakt, met een driedubbele laag bubbeltjesplastic eromheen. Na een laatste controle werd alles op de vrachtwagen richting Schiphol gezet en zouden we ons autootje pas weer terug zien in Darwin.

 

De douane door
In Sydney bleek RED E vertraging op te lopen, maar op een onverwachte manier. Modder of zand in je transportbox leveren namelijk geen problemen op als er te weinig tijd is om de boxen te controleren. Om ervoor te zorgen dat we snel een tweede moment zouden krijgen om de controle af te ronden, vlogen teamleden Merel en Koen naar Sydney. Daar hebben zij ervoor gezorgd dat de controle van de transportboxen tijdens het tweede moment kon worden voltooid en dat de kisten met de zonneauto het laatste deel van de reis konden maken: met de vrachtwagen naar Darwin.

 

Het moment van de waarheid
Vanochtend kwam de zonneauto dan eindelijk aan in Darwin. Alle teamleden wachtten de vrachtauto met de transportboxen gespannen op: heeft de zonneauto geen schade opgelopen? Merel opende de transportboxen en de zonneauto werd met een groot deel van het team uit de kist getild. Nadat de zonneauto uit de drie lagen bubbeltjesfolie werd uitgepakt, stond ze er net zo bij als toen ze werd ingepakt.

Voorbereidingen Down Under
Nu de auto er is kan het team hard aan de slag om zo snel mogelijk te gaan testen. Ongeveer anderhalve week voordat RED E aankwam was het hele team al in Australië om alles voor te bereiden. “De Bridgestone World Solar Challenge komt heel snel heel dichtbij. Natuurlijk hebben we in Nederland al veel tests gedaan met de zonneauto. In Australië komen de test nog meer overeen met de race, omdat nu bijna alle omstandigheden, zoals het weer, hetzelfde zijn. Daarom is het belangrijk dat we hier zo veel mogelijk oefenen met verschillende situaties die tijdens de race voor kunnen komen. Elke dag telt!” vertelt technisch manager Sybren Wubs.

Nog maar 23 dagen tot de race! Volg ons via onze social media kanalen voor het laatste nieuws over het team, de zonneauto en de Bridgestone World Solar Challenge.