Gijs_Rolff

Gijs Rolff

Om 06:30 uur gaat mijn wekker. Gisteren hebben we nog lang doorgewerkt en weinig geslapen, maar ik sta snel op, smeer mijn boterham en drink een grote mok thee. Voor sommige dingen moet je ondanks alle drukte gewoon tijd nemen. We zitten midden in de productiefase en de zonneauto begint steeds meer vorm te krijgen.

Een aantal weken geleden zijn we bij het NLR druk geweest met het produceren van alle carbon onderdelen voor de interne structuur. Omdat deze interne structuur uit losse onderdelen bestaat, moeten we deze goed nabewerken om alle onderdelen passend te maken. Alle onderdelen moeten naadloos op elkaar aansluiten.

carbon TenCateCarbon bewerking is zo gemakkelijk nog niet

Het bewerken van de carbon onderdelen is geen gemakkelijke klus. Hier komen drie uitdagingen bij kijken die speciale maatregelen vereisen:

  1. Carbon is zeer hard, denk aan het atoom C (koolstof), waar ook diamant uit bestaat. Dit betekent dat al het gereedschap waar je carbon mee bewerkt snel slijt. Hier is dus speciaal gereedschap voor nodig.
  2. Tijdens het verspanen komt carbonstof vrij. Verspanen is een verzamelbegrip voor alle vormen van bewerking waardoor spanen ontstaan, frezen is b.v. een vorm van verspanen. Vanwege de elektrische geleidbaarheid is dit zeer schadelijk voor elektronica maar ook zijn de stofdeeltjes schadelijk voor lageringen. Hierom wordt het verspanen van carbon gedaan in een speciale stofdichte ruimte.
  3. De te bewerken onderdelen (een carbon sandwich) zeer kwetsbaar. De structuur is zeer sterk op de manier waarvoor het ontworpen is maar kan lokaal zeer gevoelig zijn voor beschadiging. Door zeer voorzichtig om te gaan met de materialen (goed verpakken) voorkomen we beschadigingen.

Om deze lastige taak goed uit te voeren zijn partners nodig met ervaring en apparatuur geschikt voor carbon bewerking. Deze partners vinden we in Seine Metaal en MME-technology.

Primeur: voor het eerst 3D waterstraalsnijder toegepast

In samenwerking met Seine Metaal zijn de contouren van het carbon met waterstraalsnijden bRS1186_DSC_0254 Cabezal 5x-lpr (1)ewerkt. Waterstraalsnijden houdt in dat er onder extreem hoge druk een dunne geconcentreerde waterstraal, gecombineerd met zandkorrels, wordt gevormd die door bijna alles heen kan snijden. Dit kan met een zeer hoge precisie en levert moeiteloos een nette afwerking af. Bij Seine Metaal is het zelfs mogelijk om 3D te waterstraalsnijden. Dit is een techniek die we ook voor onze zonneauto toepassen, omdat door de vele krommingen in de auto, de contouren van de interne structuur bijna nooit recht zijn. Bij het waterstraalsnijden is voornamelijk het correct positioneren van het materiaal een uitdaging. Hier een voorbeeld filmpje van een waterstraalsnijder van Seine Metaal.

Vervolgens zijn de carbon onderdelen tot in detail nabewerkt bij MME-technology, een expert in composietbewerking. Dit is gebeurd door middel van frezen. Hierbij maakten we gebruik van speciaal gereedschap: een vlijmscherpe frees (lijkt op een boor) die langs of door het materiaal heen beweegt. Op de 5-assige freesbank zijn alle denkbare vormen te verkrijgen. Dit alles gebeurt binnen nauwe toleranties, denk aan enkele duizendsten van een millimeter. Dit staat ongeveer gelijk aan een 50e van een mensenhaar.

Geen ruimte voor fouten tijdens productie van onderdelen

Er zijn geen reserve onderdelen beschikbaar en elk onderdeel is essentieel en uniek. Tijdens dit proces is er dus geen ruimte voor fouten. Door goede samenwerking en aanwezig vakmanschap bij Seine Metaal en MME-technology zijn er geen fouten gemaakt. Binnen slechts twee weken was de klus geklaard.

De volgende stap:  alle onderdelen samenvoegen om een stevige, maar extreem lichte interne structuur te vormen. Deze structuur zal de coureur beschermen en is geschikt om alle mogelijke krachten tijdens de race te doorstaan.

Benieuwd naar het eindresultaat? Op vrijdag 26 juni presenteren we tijdens het Out of the Box Festival op Vliegveld Twenthe onze nieuwe auto. Je bent van harte welkom bij dit gratis en spectaculaire festival. Kom ook langs en bewonder onze nieuwe auto waarmee we in oktober de Bridgestone World Solar Challenge willen winnen!

Door:  Gijs Rolff