Headerfoto door Sam Langerak

Een bijzonder aanblik in Assen. Op het TT Circuit stonden gisterenavond vier teamleden trots naast zonneauto RED E. Zij zijn namelijk de nieuwe coureurs van Solar Team Twente en besturen in oktober de auto tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Daarnaast reed de zonneauto tussen de stortbuien door een aantal rondes op het circuit als training voor de kwalificatie die op 12 oktober op het circuit Hidden Valley in Darwin plaatsvindt.

Kersverse coureurs
Mariska Bos, Arthur Kambartsumjan, Evert van der Hoek en Hidde de Vries zijn de kersverse coureurs van Solar Team Twente. Zij mogen tijdens de race in oktober gezamenlijk ruim 3000 km afleggen door de woeste outback. “Een grote eer!” vinden alle coureurs. Afgelopen dinsdagavond reed de zonneauto op het circuit van Assen om te oefenen voor de kwalificatie van de Bridgestone World Solar Challenge. Deze vindt namelijk plaats op het circuit in Darwin om de startposities van de grote race te bepalen. Daarnaast werd de kans gegrepen om prachtige beelden van de nieuwe zonneauto en de coureurs op het TT Circuit te maken.

Kleiner dan 1,80 meter
De coureurs moeten in topvorm zijn tijdens het besturen van de zonneauto. Gedurende shifts van ruim drie uur, met temperaturen die kunnen oplopen tot 50 graden, moeten deze vier teamleden de zonneauto op de weg houden. Daarom trainen de teamleden al een paar maanden. De training bestaat uit een gevarieerd schema met dagelijkse buikspieroefeningen, trainingen in de sportschool, en zelfs trainingen met truien en jassen aan om aan de temperaturen in Australië te wennen. Naast een goede conditie hebben, moeten de coureurs stressbestendig zijn en duidelijk kunnen communiceren. En natuurlijk moeten de teamleden in de zonneauto passen. Om in de kleine RED E te passen moeten de coureurs kleiner zijn dan 1,80 meter.

Mariska Bos
Mariska Bos is geboren en getogen in Twente. De Hengelose begon deze editie als aerodynamicus bij het solarteam. Afgelopen jaar is ze verantwoordelijk geweest voor de aerodynamische vorm van de zonneauto. Nu de testfase is aangebroken combineert ze haar taken en is ze naast technisch teamlid ook coureur: “Het is heel erg leuk om een eigen auto te ontwerpen en vervolgens te bouwen, maar het is nog gaver om er vervolgens zelf in te mogen rijden. Het testen op een circuit is daarbij nog een extra uitdaging. We ontwerpen de auto namelijk voornamelijk voor rechte stukken, aangezien het wereldkampioenschap zelf een bijna rechte weg van Darwin naar Adelaide is. De kwalificatie is wel op een circuit, dus het is goed om daar een keer mee geoefend te hebben.”

Arthur Kambartsumjan
Arthur Kambartsumjan komt uit het Friese Leeuwarden en is voor zijn studie Technische Bedrijfskunde naar Enschede gekomen. In het Twentse solarteam is Arthur verantwoordelijk voor de externe betrekkingen. Daarnaast is de trotse Fries een van de vier bestuurders van zonneauto RED E. “Gedurende de editie ben ik verantwoordelijk voor de partners die bij het project betrokken zijn. Nu mag ik als coureur ook echt in de zonneauto rijden, wat super gaaf is. Mijn functie is hierdoor wel erg veranderd, maar dat maakt het solarteam juist zo interessant. Op deze manier doe je in verschillende gebieden ervaring op,” vertelt Arthur enthousiast. “Ik kijk ontzettend uit naar het moment dat ik in de zonneauto stap en echt door de outback mag rijden tijdens de Bridgestone World Solar Challenge.”

Evert van der Hoek
Werktuigbouwkundestudent Evert van der Hoek komt uit Emmen. Hij is bij het solarteam gegaan om daar de functie van mechanicus uit te voeren. Ook mag Evert deze editie de zonneauto besturen. “Doordat ik veel betrokken ben geweest bij het ontwerpen, produceren en assembleren van de zonneauto, weet ik goed hoe de auto in elkaar zit. Dat is voordelig tijdens het rijden in RED E. Bijvoorbeeld als de auto andere geluiden dan normaal maakt, kan ik snel beredeneren waar dat vandaan komt,” vertelt de mechanicus. “Daarbij is het heel bijzonder om de race door de outback in de zonneauto mee te maken.”

Hidde de Vries
Hidde de Vries uit Warnsveld, gemeente Zutphen, is elektrotechnicus bij Solar Team Twente en verantwoordelijk voor de accu van de zonneauto. Hidde gaat tijdens de Bridgestone World Solar Challenge zonneauto RED E besturen. “De accu is een erg belangrijk onderdeel in de zonneauto. Als de zon niet schijnt, kan RED E toch blijven rijden door energie die in de accu is opgeslagen. Het is heel cool om op zo’n manier aan de auto te hebben bijgedragen en nu ook zelf in de zonneauto te mogen rijden. ”

Bridgestone World Solar Challenge
Op 13 oktober 2019 staat Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt het Twentse solarteam ruim 3000 kilometer dwars door de outback van Australië met zonneauto RED E. De race kent drie verschillende klassen. Solar Team Twente doet mee met de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s.

 Solar Team Twente
Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van meer dan 150 partners. Samen beoefent het solarteam topsport en bouwen zij de meest efficiënte zonneauto ter wereld. Het team gelooft in het motto “Challenge triggers innovation”. Daarom neemt Solar Team Twente deel aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.