Het eerste onderdeel van de drie zonneraceteams uit Nederland gaat komende zondag, 7 juli, al op weg richting Australië voor de race in oktober. Hiermee proberen het Vattenfall Solar Team en het Eindhoven Solar Team de tegenslag van twee jaar geleden te voorkomen. Destijds was de batterij per vliegtuig vervoerd, maar vanwege de veiligheidsregels rondom het vervoeren van batterijen, bleek deze broodnodige accu’s gestrand te zijn in Singapore. Pas twee weken voor aanvang van de race, kwam de batterij aan in Darwin. De deelname van deze twee Nederlandse teams aan de race van 2017 was hierdoor lange tijd onzeker. Deze editie werkt ook Solar Team Twente mee om er zeker van te zijn dat het transport van de accu voorspoedig verloopt.

Wereldtitel verdedigen
Om dit noodscenario dit jaar te voorkomen sturen ze hun accu vooruit naar Australië per boot. ‘We hebben geleerd van de stressvolle periode van het vorige wereldkampioenschap toen de accu bleef steken in Singapore. Om onze wereldtitel dit jaar te verdedigen, hebben we onze batterij nodig, daarom hebben we ervoor gekozen deze al vroeg te produceren zodat hij zo snel mogelijk op transport kan gaan. De accu gaat naar Sydney en vanaf daar wordt hij het laatste deel vervoerd over onder andere de Stuart Highway naar Darwin. Dus eigenlijk maakt onze batterij net als wij straks een zogenaamde trip up.’ aldus Bruno Martens, technisch manager van het Vattenfall Solar Team.

Beat the Dutch
Vandaag kwamen de studenten van de teams samen om hun batterij gereed te maken voor transport. “Het is voor ons alle drie zowel logistiek als financieel voordelig om het transport samen aan te pakken. Zo gaan we er hopelijk voor zorgen dat het motto van het wereldkampioenschap weer #BeatTheDutch wordt” aldus Evan Quadvlieg, technisch manager van Solar Team Eindhoven.

Zelfde uitdagingen
Voor het transport van de race in 2017, hadden het Vattenfall Solar Team en het Solar Team Eindhoven al het transport van de accu gecombineerd om hier hun voordeel uit te halen. Dit jaar sluit hier dus ook het team vanuit Twente bij aan. “Het vervoeren van batterijen is vrij complex. We lopen als solarteams allemaal tegen dezelfde uitdaging aan. Door samen te werken verkleinen we de transportrisico’s, waardoor we in oktober alle drie van start kunnen gaan,” vertelt Merel Oldenburg, verantwoordelijke voor logistiek en transport van Solar Team Twente.

Bridgestone World Solar Challenge
De drie teams verwachten dat de accu op 25 augustus zal aankomen in Australië. Dit is anderhalve maand voor de start van de Bridgestone World Solar Challenge die op 13 oktober 2019 van start gaat. De teams rijden tijdens deze race ruim 3000 km door de outback van Australië, volledig op de kracht van de zon. De zonneraceteams uit Delft en Twente racen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge tegen elkaar in de Challenger Class, waarbij zij de afstand zo snel mogelijk moeten afleggen. De Delftse studenten zullen hier hun zevende wereldtitel van de vorige editie verdedigen. Het team uit Eindhoven zal in de Cruiser Class, waarbij de teams racen in zelf ontwikkelde gezinsauto’s, ook hun eerste plek proberen te behouden.

Solar Team Twente
Solar Team Twente bestaat uit 19 studenten van Saxion en Universiteit Twente. Naast de studenten bestaat het solarteam uit het sterke netwerk van innovatieve partners. Samen wordt topsport beoefend en een van de meest efficiënte zonneauto’s ter wereld gebouwd. Met de auto wordt deelgenomen aan de Bridgestone World Solar Challenge. Enerzijds met het doel om de race te winnen en anderzijds om aandacht te creëren voor de mogelijkheden van zonne-energie.