Het was dinsdag 13 september 2017 en Solar Team Twente zat te wachten op een belangrijk pakketje. Op deze dag kwam Elmar Peters (teamlid 2013 en mede-uitvinder SABINE) aan op het vliegveld in Darwin met het zonnepaneel van RED Shift in zijn ruimbagage. Hoe is het zo ver gekomen dat het zonnepaneel van Solar Team Twente in de ruimbagage met Elmar mee moest? En hoe is zijn reis verlopen? Solar Team Twente vertelt het verhaal.

Silicium it is! 

We beginnen bij het begin. In de eerste maanden van het project zaten we in de conceptfase. Hier hebben we alle concepten tegen elkaar afgewogen met twee verschillende soorten zonnecellen: Gallium Arsenide waarvan we 2,6 m2 mochten gebruiken (rendement: +/- 35%) en Silicium waarvan we 4m2 aan zonnecellen mochten gebruiken (rendement +/- 24%). Na de juiste afweging bij het juiste concept te hebben gemaakt, kwamen wij uit op de Silicium cellen. RED Shift zou gaan rijden op 4m2 oppervlakte aan zonnecellen.

Twee zonnepanelen

Nadat de keuze was gemaakt zijn we gaan zoeken naar de beste van de beste zonnecellen. Van Japan tot Zuid-Amerika we hebben overal gezocht. Uiteindelijk hebben we erg veel testen gedaan met de verschillende zonnecellen. Hier kwamen twee goede opties uit. De beste zonnecellen moesten uit Amerika komen, maar de levering hiervan was minder zeker dan de andere optie. Uiteraard wilden wij de allerbeste zonnecellen hebben, maar konden wij het risico niet riskeren om straks geen paneel te hebben tijdens de race. De oplossing? Dat was twee paar zonnepanelen!

Anderhalve week eerder

Tijdens de testfase hebben we de zonnecellen die niet uit Amerika kwamen, gebruikt tijdens het rijden. De beste zonnecellen zouden pas drie weken voor de race aankomen en ook dit was nog totaal onzeker. Op een dag in de pauze zaten we te brainstormen over hoe we het paneel op tijd in Australië konden krijgen. Op een gegeven moment grapte Elmar: “Ik ga naar Amerika. Kan ik het zonnepaneel niet gewoon meenemen in mijn ruimbagage?”. Op dat moment keken er wat teamleden verbaasd op. Wat een fantastisch idee! Dat kan ons zo anderhalve week tijdswinst geven op de planning!

Box met zonnepanelen gestrand op Los Angeles

Zo gezegd zo gedaan. Elmar ging op 10 september op pad van Los Angeles naar Sydney en van Sydney naar Darwin. De reis ging echter niet zonder slag of stoot. Goed voorbereid ging Elmar naar het vliegveld. Hij was zes uur van te voren aangekomen zodat de doos met zonnepanelen genoeg tijd had om door de airport security heen te gaan. Vlak voordat Elmar het vliegtuig instapte ging het mis. “Elmar Peters can you please come to terminal 2?” Waarop Elmar een sprint trok naar Terminal 2. Eenmaal daar aangekomen bleek dat de douane de box niet open durfde te maken. Met hulp van een goede schroevendraaier werd de doos geopend en werd het goedgekeurd, waarop Elmar weer terug sprintte naar de gate om zijn vliegtuig te halen. Eenmaal op de vlucht bleek dat het zonnepaneel toch niet mee was gekomen. De box met zonnepanelen stond nog op het vliegveld in LA.

Gelukkig bleek alles in Sydney met een dag vertraging na erg veel geregel toch goed te komen. “Ze keken wel een beetje raar op toen ze zagen dat er zonnepanelen in de kist zaten, maar ze begrepen het direct toen ik zei dat ik mee doe aan de Bridgestone World Solar Challenge!” Uiteindelijk kwam de box met één dag vertraging op het vliegveld in Darwin aan. Het resultaat? Erg blije teamleden en een bijzonder verhaal rijker.

Bekijk de foto’s die Elmar gedurende zijn reis heeft gemaakt hieronder!