Door Stan Kaal – Vier weken productie in de werkplaats bij Fokker zijn voorbij en op de teller staat; meer dan 450 uur composieten lamineren, 16 overnachtingen bij Bed&Breakfast ‘ Onder de Eiken’ en maar liefst 1435 km rijden voor de technische teamleden Mark, Lars, Coen, Erwin, Jelle, Gijs, Julian en ik zelf… Maar het resultaat mag er zijn: de wielkappen en de onder- en bovenbody van onze nieuwe bolide zijn af! Het is geweldig om nu te zien dat de zonneauto letterlijk elke dag meer vorm krijgt.

IMG-20150428-WA0002Het technische team is hard bezig. We hebben inmiddels al vier weken bij Fokker gewerkt. Daar hebben we onder andere de wielkappen en de onder- en bovenbody gemaakt. Al weken lang slapen we doordeweeks niet meer thuis in Enschede,  maar in een Bed&Breakfast in de buurt van Hoogeveen. Ondanks dat de B&B fantastisch is en er elke avond een heerlijke maaltijd klaarstaat, bereid door de gastvrouw, missen we het vertrouwde Enschede wel. Elke dag werken we ontzettend hard en soms nog extra in het weekend door; het is dus zeker geen 9-to-5-job. Het is door bikkelen, maar nu de zonneauto echt vorm krijgt, zijn alle uren in de werkplaats het meer dan waard.

Produceren van de zonneauto tussen vliegtuigonderdelen van perfecte kwaliteit

TenCate carbonDe enthousiaste medewerkers van Fokker Aerostructures begeleiden ons dagelijks. Het is enorm gaaf om te zien dat er zoveel mensen regelmatig langskomen om te vragen hoe het ervoor staat en bereid zijn om ons te helpen. We mogen zelfs hun autoclaaf gebruiken om de optimale kwaliteit van onze onderdelen te garanderen. Fokker heeft de grootste autoclaaf van Europa in Hoogeveen staan. Daarnaast maakt Fokker vliegtuigonderdelen van perfecte kwaliteit. Het voelt heel bijzonder dat wij op dezelfde locatie onze onderdelen produceren. En met succes; de onderdelen, die uiteindelijk de aerodynamische schil van de zonneauto vormen, zijn erg strak geworden.

Hangar 10a voor onze elektrotechnici een tweede thuis

Ondertussen zijn de elektrotechnici in de werkplaats in Hangar 10a op IMG-20150226-WA0007Vliegveld Twenthe dagelijks hard aan de slag om ervoor te zorgen dat de auto straks zo zuinig mogelijk rijdt. Hierin spelen onderdelen als de accu, de motor en uiteraard het zonnepaneel een centrale rol. Het is belangrijk dat deze onderdelen zo efficiënt mogelijk maar ook zeker zo betrouwbaar mogelijk zijn. Het is nodig dat we alle onderdelen uitgebreid testen om dit te bereiken.

Testplan ‘under construction’

We kijken nu ook alvast een stukje in de toekomst. Zo zetten we momenteel ook een uitgebreid testplan op onze zonneauto tot op het bot te testen. Maar hierover meer in mijn volgende blog! Wil je op de hoogte blijven van onze werkzaamheden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief ‘RED News’ en volg ons op Instagram, LinkedIn, Twitter, Facebook én natuurlijk deze website.

Headerfoto: Jérôme Wassenaar

Doe je al mee met onze crowdfunding? Ga naar steunutwente.nl en draag
je steentje bij!