IMG-20150120-WA0002Het schaalmodel van de nieuwe zonneauto in de windtunnel van DNW getest. Op maandag 19 en dinsdag 20 januari stond het schaalmodel van de nieuwe zonneauto in de windtunnel van Stichting Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW).

Maandag vertrokken Lars, Coen en Julian in alle vroegte vanuit het besneeuwde Enschede richting Marknesse in de Noordoostpolder. Eenmaal aangekomen werd het schaalmodel uit de bus geladen en in de windtunnel geplaatst. Een spannend moment waarbij het schaalmodel hoog de lucht in werd gehesen om in de windtunnel te worden gezet.

IMG-20150119-WA0000Het schaalmodel werd vervolgens bevestigd op pinnen die vast zaten in een draaiend plateau. In de middag kon de windtunnel dan echt aan. “Dat is toch echt wel een spannend moment”, volgens teamlid Lars. “Hier hebben we maanden aan gewerkt en dan gaan de glazen deuren dicht van de tunnel, hoor je de wind opkomen en met veel kabaal door de tunnel razen”. De harde wind was door de gehele ruimte hard te horen, maar het schaalmodel bleef roerloos staan. Het gaf een kick dat de windtunneltest dan nu echt begonnen was!

Na het aanzetten van de windtunnel verplaatsten de jongens zich naar boven naar de controlekamer om te kijken naar schermen waarop het schaalmodel te zien was en waarop resultaten werden weergegeven. Er leek weinig te gebeuren, slechts de uitkomsten op de schermen veranderden iets. IMG-20150120-WA0005Eddy Willemsen, project manager bij DNW, benoemde dat de wind die door de windtunnel blaast nog sterker is dan een orkaan. “Er gaat nu een allesverwoestende wind door de windtunnel en jullie schaalmodel blijft keurig staan”. De jongens reageerden met verbazing toen deze vergelijking werd gemaakt. Het leek alsof er niets gebeurde, maar het tegenovergestelde was waar.

Robin Haandrikman, technisch manager, kwam ook kort langs in de windtunnel om te kijken hoe het testen verliep. Hij benoemde hoe waardevol het was om in de windtunnel te testen. “We zijn ontzettend blij dat we het schaalmodel bij DNW kunnen testen. Hier kunnen krachten worden gemeten die eerder nog onbekend waren”. Gedurende de dagen krijgen we steeds meer kennis over de zonneauto en het voelt alsof we hem steeds beter leren kennen.

Er zijn geen onverwachtse resultaten gevonden en dat is goed, want dat betekent dat de testen zoals gewenst zijn verlopen. De resultaten worden uitgebreid geanalyseerd door de jongens en dan wordt de laatste hand aan het het ontwerp gelegd. Wat de jongens dan gaan doen? “We pakken op waar helpende handjes nodig zijn”, zegt Coen. “Werk genoeg in ieder geval”, lacht hij.

 Windtunnel 2015 - Jérome Wassenaar

Foto: Jérôme Wassenaar