NL/ENG


Het is vandaag weer wetenschapswoensdag! De dag waarop wij jullie een stukje wijzer maken over de technische aspecten van ons project. En hoe wij met onze innovatieve systemen de uitdaging aangaan met de toekomst van stedelijke mobiliteit! Deze week aerodynamica: eerder hebben we uitgelicht wat belangrijk is voor de aerodynamica van RED Shift, maar hoe test je nu daadwerkelijk af hoe goed de aerodynamica van de zonneauto is? Aerodynamicus Arne vertelt hoe wij dit hebben gemeten voor onze RED Shift!

Hoe ging dat ontwerpen ook alweer?

Tijdens de ontwerpfase hebben we het ontwerp van RED Shift zoveel mogelijk geoptimaliseerd met behulp van CFD-berekeningen. Een CFD berekening houdt in dat we met behulp van numerieke computermodellen stromingen simuleren. Bij een CFD-simulatie wordt een 3D-grafisch model gemaakt van de te berekenen situatie, in ons geval onze zonneauto.  Alle voor de stromingen relevante informatie wordt in het model opgenomen. Deze berekeningen zijn erg betrouwbaar, maar tussen de ‘perfecte’ auto die je tekent in het CAD-programma en de auto die je bouwt tijdens de productiefase zit altijd nog een verschil. Factoren als oppervlakteruwheid, kleine maat- en vormafwijkingen en deellijnen voor het paneel en de klepjes hebben bijvoorbeeld invloed op de totale aerodynamische weerstand.

Laat die wind maar waaien!

Afgelopen maand hadden wij de kans om RED Shift uitgebreid te testen in een windtunnel van DNW. Een windtunnel is een laboratoriumfaciliteit waarmee onderzoek gedaan kan worden naar de aerodynamische eigenschappen van een voorwerp. Door lucht onder gecontroleerde omstandigheden langs deze voorwerpen te laten stromen kan men het effect van de lucht op het voorwerp, en omgekeerd van het voorwerp op de luchtstroom, bepalen. We hebben onder andere getest of RED Shift zich gedraagt zoals we hadden verwacht bij verschillende snelheden en zijwind. Zo konden we de verschillen zien tussen de ideale auto, zoals we deze in CFD hadden gesimuleerd, en onze RED Shift! De berekeningen die we tijdens het ontwerp gedaan hebben lijken heel goed te kloppen. De aerodynamische weerstand die we hebben gemeten bij RED Shift is net zo laag als dat van een colaflesje!

Configuratie en iteratie

Hiernaast hebben we configuratiestudies gedaan, waarbij we steeds kleine dingen veranderden aan RED Shift, zodat we uiteindelijk het beste uit het ontwerp kunnen halen. Dit heeft erg veel nuttige informatie opgeleverd voor de race! We hebben RED Shift nu optimaal kunnen afstellen, zodat er zo min mogelijk energie nodig is om te rijden.

Witte rook!

Tot slot hebben we door het gebruiken van rook gekeken hoe de lucht over RED Shift stroomt. Je kunt dan onder andere zien hoe de stroomlijnen over het oppervlakte lopen. Dit was voor mij als Aerodynamicus echt een hoogtepunt! Eindelijk kon ik in het echt zien wat ik al maanden op de computer heb bestudeerd. En wat we nu gezien hebben, dat ziet er goed uit!

Wetenschapswoensdag recap:

  • Het aerodynamisch ontwerp wordt doorgerekend met zogeheten CFD-berekeningen
  • In een windtunnel is het mogelijk om te testen hoe de lucht stroomt rondom een voorwerp, wat erg handig is bij het verifiëren van het aerodynamisch ontwerp!
  • Door rook langs een voorwerp te laten stromen is het mogelijk te visualiseren hoe het voorwerp zich gedraagt en hoe het de stroming vasthoudt

Ben jij benieuwd hoe het de teamleden vergaat en welk technische aspect de volgende keer belicht wordt? Dat kan! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Red News, en volg ons op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.